Projekt montáže vlastních tramvají je v závěrečné etapě
Dopravní podnik města Brna pokračuje v kompletaci tramvají Drak. Tento týden vyrazil na svoji první jízdu s cestujícími vůz 1851 s pořadovým číslem 30.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) je v závěrečné třetině zcela unikátního projektu v Česku. Pracovníci ústředních dílen DPMB pracují v kompletaci nízkopodlažních a plně klimatizovaných tramvají Drak. Celkem podnik sestrojí 41 vozů tohoto typu. I přes problémy spojené se špatnou dostupností některých dílů, růstem cen i důsledky covidu se dopravní podnik drží svého časového harmonogramu.
„Každodenní provoz devětadvaceti nových tramvají typu Drak nám ukazuje, že tento projekt byl dobrým rozhodnutím a krokem kupředu. V letošním roce dokončíme šest vozů a v příštím roce posledních šest, čímž celý projekt uzavřeme. Tramvaje Drak si získaly mezi cestujícími velkou oblibu, do budoucna budeme uvažovat, jak na tento projekt navázat,“ informoval Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Kompletace vozů se účastní až na 50 lidí všech profesí, a to od elektromechaniků přes zámečníky, truhláře, čalouníky až po lakýrníky. „Po dodávce hrubé konstrukce od výrobce začínáme na obou článcích s lepením podlah a lakováním. Pokračujeme přípravou izolace a kabeláže, montáží obložení a pokládáním podlahové krytiny. Následně oba články spojíme a přichází na řadu oživení vozu, závěrečné kontroly a revize. Jakmile má vůz všechny potřebné dokumenty, může vyjet s cestujícími,“ popsal Vítězslav Žůrek, technicko-provozní ředitel DPMB.
Na montáži první tramvaje strávili pracovníci ústředních dílen DPMB o měsíce déle než na zbylých vozech. Z počátku museli čelit mnoha výzvám, teď už je ale nic nezaskočí.
„Nyní jsme se časově ustálili na 23 týdnech práce na jednom vozu. Jde o první klimatizované tramvaje, což znamenalo například naučit se instalovat klimatizační jednotky do vozidel. Tramvaje mají i úplně odlišný koncept podvozků, takže i to byl ze začátku oříšek,“ přiblížil Tomáš Kadlec, vedoucí ústředních dílen DPMB.
První vozy z projektu Drak navíc už prochází i preventivními prohlídkami. „Zde konečně zúročujeme poznatky, které jsme při kompletaci tramvají nabyli. Tento proces bude rozhodně jednodušší než u vozů, které máme od dodavatelů kompletně sestavené,“ zakončil Havránek.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)