Projekt „Železnice spojuje kultury“ získává hmatatelné obrysy
Pardubický kraj je s Dolnoslezským vojvodstvím v Polsku spojen nejen částí státní hranice, ale také dlouhou historií, která sahá až k Arnoštovi z Pardubic. V současnosti jsou oba kraje propojeny především přes příhraniční projekty – jedním z nich je projekt Železnice spojuje kultury.

Foto: Pardubický kraj úzce spolupracuje s největším polským železničním muzeem. Zdroj: Pardubický kraj
Pardubický kraj se polským Dolnoslezským vojvodstvím podílí na řadě projektů. Jeden z nich, jenž probíhá v rámci evropského programu Interreg, nese název „Železnice spojuje kultury“.
„Řadu let se Pardubický kraj spolu s Muzeem starých strojů v Žamberku snaží ukázat mnoha nadšencům od nás i ze zahraničí železniční historii v nostalgických jízdách parních vlaků a brzy také v Železničním muzeu v Dolní Lipce. Díky programu Interreg bychom se mohli dostat zase o krok dál, a to nejen v Dolní Lipce, ale společně i ve Slezské Javořině, kde je největší polské železniční muzeum. Už v loňském roce jsme si vyzkoušeli jízdu parního vlaku z Ústí nad Orlicí před Dolní Lipku do Slezské Javořiny a 300 míst bylo okamžitě vyprodáno. Toho chceme využít i v letošním roce a zároveň začít budovat i zázemí muzea,“ sdělil Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje.
Spolupráce muzeí a dotace
V příhraničním česko-polském projektu je zapojen Pardubický kraj s muzeem v Dolní Lipce a také Muzeem starých strojů v Žamberku, přičemž druhý jmenovaný subjekt se do projektu zařadil jako dodavatel replik strojů. Na projektu se dále podílí Nadace pro zachování průmyslového dědictví Slezska a obec Dzierzonióv.
„Celkové náklady projektu jsou pro všechny partnery 232 milionů korun a letos v lednu jsme obdrželi zprávu o dotaci ve výši 179 milionů korun, z toho je pro Pardubický kraj určeno 122 milionů. Díky tomu můžeme na obou stranách hranice začít vyhlašovat výběrová řízení, aby se ještě letos mohlo začít s realizací,“ informoval Roman Línek, radní pro evropské fondy a kulturu.
Zajímavá expozice
Naposledy se pracovní týmy jak z české, tak z polské strany sešly v Železničním muzeu ve Slezské Javořině. Pardubický kraj má v této etapě projekt na vstupní objekt muzea v Dolní Lipce, jeho kolejiště s funkční točnou, hradlem, ale také se všemi potřebnými sítěmi. K tomu bude patřit i replika Stevensonovy parní lokomotivy. Další doplnění exponátů chystá také polské muzeum.
„Rádi bychom v následujících letech projekt dokončili jak přímo v Dolní Lipce včetně provozních budov, tak i v jejím okolí. Chtěli bychom návštěvníkům nabídnout také další zajímavosti Králicka, jako jsou vojenské pevnosti a muzea nebo poutní Hora Matky Boží na Hedči. Počítáme s vybudováním zázemí pro turisty v areálu našeho opravárenského učiliště v Králíkách a půlkilometrovou naučnou stezkou mezi učilištěm a muzeem,“ dodal hejtman Martin Netolický.
Ekologické lokomotivy
Provoz parních lokomotiv se neobejde bez kvalitního zázemí v podobně provozních budov, kterými jsou třeba vodárna či výtopna. Nezbytnou součástí chodu lokomotiv je také dostatečné množství uhlí. Vzhledem ke snahám o omezení spalování černého uhlí a zachování čistého životního prostředí v Evropské unii promýšlejí přední výzkumníci nyní i možnost vyrobit páru pomocí slunečních panelů a do lokomotiv ji natlakovat.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Pardubický kraj)
