Otevřít menu
Doprava dnes
-

Průchodnost územím je největší překážkou, kterou musí stavitelé vysokorychlostních tratí překonat

Správa železnic (SŽ) jako stavitel vysokorychlostních tratí bude muset podle generálního ředitele Jiřího Svobody handlovat se samosprávami, aby se podařilo domluvit na tom, za jakých podmínek budou se stavbou nové železnice souhlasit. Samosprávy chtějí, aby ze stavby měli něco i ti lidé, kteří rychlými vlaky jezdit nebudou.

12:04 / 9. června 2022
Průchodnost územím je největší překážkou, kterou musí stavitelé vysokorychlostních tratí překonati

Foto: Ilustrační fotka vysokorychlostní trati (Zdroj fotky: wikipedie).

Vedle financování je podle Svobody průchodnost územím největší překážkou, kterou musí stavitelé vysokorychlostních tratí překonat. „Francouzi si prošli a procházejí stejnými problémy jako my, jen už jsou mnohem dál. Je potřeba stále všem vysvětlovat, co příprava a stavba obnáší, a že to není jen o tom, že někde projede vlak. Nakonec se myšlení lidí překlopilo tak, že začali uvažovat nad přínosy,“ řekl Svoboda.

„Samosprávy za stavbu něco chtějí. Už se třeba objevil požadavek na stavbu vyhlídky na vysokorychlostní trať, na kopec na sáňkování. Bavíme se třeba i o propojení obcí cyklostezkami, které mohou vzniknout díky novým tratím,“ upozornil generální ředitel Správy železnic. „Otevřené je i téma stavby fotovoltaických elektráren na protihlukových valech, ne vždy se staví jen stěny. A tyto elektrárny mohou dodávat elektřinu do místních budov. Tak už to u velkých projektů bývá, že je potřeba handlovat, i když to možná zní nadneseně. Ale je tu vůle se dohodnout a musí to být něco za něco,“ řekl Svoboda.

Komfortní doba pro cestující? Nejvýše hodinu!


Francouzské zkušenosti hovoří také o tom, že poptávka po cestování vlakem je tak velká, že po otevření rychlých tratí se nesnížila frekvence provozu na konvenčních tratích, ale naopak se zvýšila. „Důležité je, aby lidé cestovali nejvýše hodinu, protože to je pro většinu z nich ještě komfortní,“ uvedl Svoboda.

Svoboda upozornil, že některým uvažovaným variantám trasy rychlé železnice přes severní Čechy stojí v cestě továrny. „Je problém zasahovat do těžebního či chemického průmyslu, je to mnohem těžší domluva než se samosprávami,“ poznamenal. Objevily se i spolky aktivistů, kteří jsou proti stavbě. Podle Svobody se však často ukáže, že nemají všechny potřebné informace. „Proto musíme informovat, vysvětlovat a někdy handlovat,“ řekl Svoboda.

 

Publikoval: Petr Dejnožka (Zdroj: ČTK)

 

zpět na články

inzerce

nahoru