První měsíc provozu vlaků pod výhradním dohledem ETCS
Pozitivní výsledky a výzvy k optimalizaci Od 1. ledna 2025 probíhá na vybraných železničních tratích v České republice výhradní provoz pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System).
Po uplynutí prvního měsíce provozu, během kterého vlaky ujely přes dva miliony kilometrů s průměrem 1 600 vlaků denně, se ukazuje, že systém ETCS dosahuje spolehlivosti přesahující 99 %.
Statistiky prvního měsíce provozu
Během ledna 2025 bylo pod dohledem ETCS uskutečněno více než 30 000 vlakových jízd, přičemž celková ujetá vzdálenost přesáhla dva miliony kilometrů. Denně se na tratích vybavených tímto systémem pohybovalo v průměru 1 600 vlaků, což odpovídá měsíčnímu objemu až 50 000 vlaků. Výhradní provoz ETCS se v České republice týká více než 600 km hlavních koridorů.
Spolehlivost a bezpečnost provozu
U 99,1 % vlaků byl během celé jízdy zajištěn plný dohled ETCS bez jakýchkoli výpadků, což svědčí o vysoké spolehlivosti systému. Pouze 0,9 % vlaků muselo být zastaveno preventivní bezpečnostní reakcí, známou jako "trip". Průměrná doba znovurozjetí vlaku po takovém zastavení se zkrátila na 2 minuty a 51 vteřin, což znamená, že v celkovém provozu nedocházelo k výraznějším zpožděním.
Výzvy a oblasti pro zlepšení
Zastavení vlaků docházelo nejčastěji na trase u České Třebové, což je výše položená trať. Problémy byly spojeny především se zhoršenými povětrnostními podmínkami, jako je sníh nebo námraza. Ve spolupráci s dopravci a dodavateli technologií pracuje Správa železnic na optimalizaci systému tak, aby v budoucnu k těmto situacím nedocházelo.
Funkce a význam systému ETCS
ETCS funguje podobně jako moderní asistenční systémy v automobilech – nepřetržitě sleduje jízdu vlaku a v případě potřeby dokáže okamžitě zasáhnout. Na rozdíl od dosavadního národního zabezpečovače má přehled o celé trati před sebou a průběžně kontroluje, zda strojvedoucí dodržuje všechna omezení a návěsti. Pokud by došlo k jakémukoli ohrožení bezpečnosti, systém automaticky převezme kontrolu nad vlakem a bezpečně jej zastaví. Díky této nejmodernější technologii je tak prakticky vyloučeno projetí návěstidla na červenou či překročení povolené rychlosti.
Budoucí kroky a závěr
První měsíc ostrého provozu ETCS potvrdil, že evropský zabezpečovač je při zajišťování bezpečnosti na železnici skutečně efektivní. Zároveň ukázal na oblasti, kde je nutné pokračovat v úpravách a odstranění technických výzev. Správa železnic spolu s dopravci budou i nadále systematicky analyzovat provoz a v případě potřeby přijímat další opatření pro zajištění plynulé a bezpečné dopravy. Zavedení systému ETCS představuje významný krok směrem k modernizaci a zvýšení bezpečnosti železniční dopravy v České republice. Pokračující optimalizace a spolupráce mezi všemi zúčastněnými stranami zajistí, že železniční doprava bude i nadále spolehlivá, efektivní a bezpečná pro všechny cestující.
Autor: Martina Střasáková ( Zdroj: www.md.gov.cz )
