Ředitelství silnic a dálnic začalo stavět obchvat obce Svor na I/9
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 29. října stavět na tahu I/9 obchvat Svoru v Libereckém kraji. Práce na 1,9 kilometru dlouhé stavbě vyjdou na půl miliardy Kč bez DPH, potrvají rok a půl. Cena za stavbu je zhruba o čtvrtinu nižší, než byla stanovená předpokládaná cena.
„Obchvaty měst jsou pro nás stejně důležité jako výstavba dálnic. Jen letos máme v plánu začít se stavbou více než 45 kilometrů takových projektů. Silnice l/9 vede z křižovatky se silnicí I/13 směrem na Rumburk průtahem přes obec Svor. To je problém hlavně proto, že se jezdí přes zastavěnou část obce. Jedná se o oboustrannou zástavbu s řadou vjezdů a křižovatek s místními komunikacemi. Až bude obchvat v provozu, odvede veškerou tranzitní dopravu z obce,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Obchvat povede hlavně po volných zemědělských pozemcích. Jedná se o dvoupruhovou silnici, ve stoupání se třetím pruhem. Součástí stavby bude šest mostů, z toho jeden bude přechod pro zvěř. Autobusová zastávka Svor na hlavní silnici I/9 ve směru na Nový Bor zůstane zachovaná, jen ji od vozovky oddělí ostrůvek. Obchvat se napojí na kruhový objezd, kde se setkávají dvě velmi frekventované silnice první třídy, a to I/9 a I/13. Odborníci odhadují, že do deseti let místem denně projede až 17.000 aut.
„Připravujeme už i navazující stavby. Na jaře jsme začali stavět 1,5 kilometru dlouhý úsek přeložky silnice I/9, která bude součástí obchvatu České Lípy. V roce 2026 chceme začít s přestavbou mimoúrovňové křižovatky mezi obcemi Nový Bor a Okrouhlá. A nejpozději v roce 2027 plánujeme zahájit stavbu I/9 Nový Bor – Dolní Libchava. Víc než deset kilometrů dlouhá přeložka silnice I/9 této komunikaci zásadně odlehčí, a to hlavně v úseku průjezdu Českou Lípou a mezi Českou Lípou a Novým Borem,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Silnice I/9 spojuje Prahu s Českou Lípou a Šluknovským výběžkem a dále s Německem. Patří k významným silničním tahům v severní části České republiky a převádí tranzitní dopravu ze Středočeského do Libereckého a Ústeckého kraje.
Stavba je navržena ke spolufinancování z ERDF (Evropský fond pro regionální rozvoj) v rámci OPD3 (Program Doprava 2021-2027).
Autor: Lucie Sogelová (zdroj: ŘSD)
