Rekonstrukce Masarykova nádraží: Větší kapacita a komfort
Masarykovo nádraží v Praze prochází rozsáhlou rekonstrukcí, která začala na přelomu let 2024 a 2025 a má být dokončena v roce 2027. Cílem projektu je zvýšit kapacitu stanice a zlepšit komfort pro cestující.
Hlavními změnami budou výstavba nové platformy nad kolejištěm, která propojí stanici s okolními částmi města, a rozšíření počtu kolejí ze sedmi na devět. Nové nástupiště budou bezbariérová a vybavena moderními technologiemi.
Zhotoviteli prací jsou společnosti STRABAG Rail a STRABAG, přičemž celkové investiční náklady stavby dosahují 3,39 miliardy korun. Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF), národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.
Etapy modernizace
Před zahájením hlavních stavebních prací na modernizaci Masarykova nádraží byl proveden archeologický průzkum, který odhalil historické vrstvy a artefakty v oblasti nádraží.Po průzkumu následovalo odstranění částí kolejí a překládka inženýrských sítí a kabelů, což připravilo půdu pro další stavební činnosti. V loňském roce byly zahájeny práce na první koleji pod Vítkovem, včetně rekonstrukce opěrných zdí, a v současnosti pokračují práce na druhé koleji. Tyto práce jsou součástí širšího plánu na rozšíření kolejiště ze sedmi na devět kolejí. Ve stanici samotné probíhá betonáž dílců nové platformy, která překlene celé kolejiště a propojí jednotlivá nástupiště. Nová nástupiště budou bezbariérová a vybavena moderními technologiemi pro pohodlí cestujících. Na konci letošního roku se očekává dokončení nástupiště u nových kolejí číslo 8 a 9. U koleje číslo 9 bude umožněn nástup a výstup z obou stran vlakové soupravy, což usnadní přístup do ulice Na Florenci.
Modernizace Masarykova nádraží je součástí širšího projektu "Praha – Letiště – Kladno", který zahrnuje 11 samostatných staveb. Mezi dokončené projekty patří rekonstrukce Negrelliho viaduktu. V současnosti probíhají práce v úseku z Bubnů na Výstaviště a mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Plánuje se také zahájení modernizace trati z Ruzyně na Kladno a výběr zhotovitele pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Očekává se, že vlakové spojení z Prahy na Letiště Václava Havla bude zprovozněno kolem roku 2030.
Informace o železnici na letiště na novém webu
Správa železnic nedávno spustila webovou stránku zeleznicenaletiste.cz, která poskytuje aktuální informace o projektu modernizace trati Praha–Kladno s připojením Letiště Václava Havla. Webová stránka nabízí podrobnou interaktivní mapu, která zobrazuje jednotlivé fáze projektu. Na této mapě si mohou uživatelé prohlédnout plánovanou trasu železnice, její napojení na různé oblasti a podrobnosti o výstavbě, včetně umístění nových železničních stanic a mostů.
Pro lepší představu o vzhledu finální podoby tratě a okolních oblastí jsou na webu k dispozici vizualizace, které ukazují, jak budou vypadat nové stanice, mosty a další infrastruktura. Tato část je užitečná nejen pro odborníky, ale i pro veřejnost, která se zajímá o to, jak bude projekt ovlivňovat její okolí. V rámci projektu může vzniknout řada otázek týkajících se výstavby, možných omezení dopravy, financování nebo ekologických aspektů. Web se těmto otázkám věnuje a poskytuje jasné odpovědi, což pomáhá veřejnosti lépe pochopit složitost a přínosy projektu.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: dnoviny
