Revoluce v britské dopravě: Rekordní investice do regionálních projektů
Britská ministryně financí Rachel Reeves oznámila rozsáhlý plán investic do dopravní infrastruktury v hodnotě 15,6 miliardy liber, což představuje největší závazek vlády ve prospěch veřejné dopravy mimo Londýn za poslední desetiletí.
Nově oznámené financování se soustředí především na rozvoj tramvajových, železničních a autobusových projektů v severní, střední a západní Anglii. Vláda tím reaguje na dlouhodobé kritiky nerovnoměrného rozdělování investic a pokouší se omezit rozdíly mezi jednotlivými regiony.
Podpora měst a regionů: Masivní podíl pro metroregiony
Z rozpočtu se významnou částkou podpoří města, která mají přímo volené starosty. Například Greater Manchester obdrží 2,5 miliardy liber na prodloužení tramvajové sítě do Stockportu a přidání zastávek v Bury, Manchesteru a Oldhamu. West Midlands získá 2,4 miliardy na rozšíření tramvajového provozu z centra Birminghamu do nové sportovní zóny. Významná investice poputuje také do Západního Yorkshiru – celkem 2,1 miliardy liber na zahájení výstavby masové dopravy do roku 2028 a výstavbu nových autobusových terminálů v Bradfordu a Wakefieldu. Další prostředky dostanou i regiony jako South Yorkshire, Tees Valley, North East a West of England. Například North East má k dispozici 1,8 miliardy na prodloužení metra mezi Newcastlem a Sunderlandem, a to včetně napojení na město Washington. Tato rozhodnutí znamenají nový směr pro státní investiční politiku. Oproti minulým obdobím, kdy byly nejvyšší rozpočty často soustředěny v oblasti Londýna a jihovýchodu Anglie, nyní směřují peníze do dlouhodobě zanedbávaných oblastí s vysokým potenciálem růstu.
Změna pravidel: Sbohem Zelené knize
Významným momentem je i samotná metodika, podle níž budou nové investice vyhodnocovány. Reevesová se rozhodla opustit dosavadní „Zelenou knihu“, kterou ministerstvo financí dlouho používalo k posouzení výhodnosti projektů. Kritici tvrdili, že tento systém upřednostňuje hustě obydlené oblasti s vyšší ekonomickou aktivitou, čímž znevýhodňuje regiony na severu země. Ministryně financí ve svém projevu v Manchesteru uvedla, že dosavadní pravidla vedla ke koncentraci růstu do několika málo oblastí, zatímco velká část země zůstávala pozadu. Nový přístup má přinést „růst, který bude cítit více lidí a v širším spektru měst a obcí“. Cílem změny je rovněž politický – Labouristická strana čelí tlaku ve svých tradičních regionech, takzvané „Rudé zdi“, kde v minulých volbách ztratila část voličů ve prospěch konzervativců a nově také Reform UK. Investice tak mají nejen ekonomický, ale i strategický dopad.
Politické reakce a výzvy do budoucna
Reakce na vládní oznámení byly smíšené. Konzervativní opozice obvinila labouristy z „kopírování“ jejich dřívějších plánů – mnoho z těchto projektů totiž bylo ohlášeno již v rámci Sunakova programu Network North, který měl kompenzovat zrušení části projektu vysokorychlostní železnice HS2. Někteří regionální političtí představitelé však kroky vlády přivítali. Starosta Tees Valley Ben Houchen sice kritizoval zpoždění, které podle něj rozhodnutí nové vlády způsobilo, ale současně přiznal, že je „nadšený“, že projekty mohou pokračovat. Starostka Severovýchodu Kim McGuinness označila 1,8 miliardy pro svůj region za „zásadní změnu hry“. A starosta Liverpoolu Steve Rotheram hovořil o „masivním vyjádření důvěry v region“.
Naopak liberální demokratka Daisy Cooper varovala, že mnohé komunity byly v minulosti svědky podobných slibů, které nakonec nebyly naplněny. Zdůraznila potřebu nejen financovat infrastrukturu, ale také snižovat ceny jízdného pro rodiny, které trpí kvůli rostoucím životním nákladům. Další hlasy, například think-tank IPPR North, připomněly, že ačkoliv je samotné financování výstavby vítané, stále není jasné, kdo a jak bude dlouhodobě financovat provoz nových linek.
Co bude dál: Rozhodne nadcházející rozpočtové jednání
Vláda uvedla, že detailní rozpis financování jednotlivých resortů bude oznámen příští týden v rámci přehodnocení rozpočtu. Reevesová uvedla, že „ještě není všem dnům konec“ a že další konkrétní projekty – například železniční spojení mezi Manchesterem a Liverpoolem – mohou být oznámeny v následujících dnech. Celková alokace prostředků na regionální dopravu bude rozprostřena do pěti let, konkrétně od rozpočtového roku 2027/28 do 2031/32. Výdaje na dopravu se tak postupně zdvojnásobí z nynějších 1,14 miliardy na 2,9 miliardy liber v roce 2029/30. Tato čísla naznačují jasný směr vlády – investovat do růstu a oživení infrastruktury mimo metropoli. Autor: Martina Střasáková Zdroj: bbc
