Otevřít menu
Doprava dnes
-

Řidičák na automat vás může omezit. Kód 78 vás zastaví

Řídit auto s automatickou převodovkou bylo ještě před několika lety v Česku považováno za určitý „řidičský kompromis“. Spojovalo se především s pohodlností, strachem z rozjezdu do kopce nebo zdravotním omezením. Dnes je ale situace zcela jiná – automat už není výjimkou, ale spíše novým standardem.

10:39 / 2. května 2025
Řidičák na automat vás může omezit. Kód 78 vás zastaví i

Foto: AZ-pneu

Stále více autoškol nabízí výcvik výhradně na vozech s automatem, což mnozí vítají jako jednodušší cestu k řidičáku. Jenže právě tahle volba s sebou přináší důležité omezení – takzvaný kód 78, který vám do řidičského průkazu může přidat zbytečné komplikace.

Kód 78: Co přesně znamená a koho se týká?

Kód 78 je číselné označení, které se objeví v řidičském průkazu každému, kdo absolvoval zkoušky výhradně na voze s automatickou převodovkou. Jeho význam je jednoduchý, ale zásadní: s tímto omezením nesmíte řídit vůz s manuální převodovkou. Pro řadu lidí to zní jako drobný detail, ale v praxi se může velmi rychle změnit v problém. Představte si například, že si chcete v zahraničí půjčit auto – například na dovolené v Chorvatsku nebo Řecku. V řadě evropských destinací je většina vozů v autopůjčovnách vybavena manuálem. Automatická převodovka je zde spíš dražší výjimkou, a když už je k dispozici, bývá rezervovaná týdny dopředu. Pokud máte v řidičském průkazu kód 78, nemáte jinou možnost, řízení manuálu je pro vás jednoduše nelegální. Stejné komplikace mohou nastat i v běžném životě. Nástup do nové práce, stěhování nebo půjčení firemního auta – všude tam může být vozidlo s manuálem běžnou volbou. A pokud ho nemáte právo řídit, jste bezmocní. Aby bylo možné zákaz zrušit, musíte absolvovat doplňovací kurz a složit zkoušku – tentokrát na autě s manuální převodovkou.

Proč dnes lidé volí automat a kam směřuje budoucnost?

Není divu, že popularita automatických převodovek roste. S rozmachem elektromobilů a hybridů, kde manuální převodovky nemají technicky smysl, je dnes automat ve většině modelů standardem. Například nové modely značek Škoda, Hyundai, Toyota nebo Volkswagen se často dodávají výhradně s automatem. A pokud manuál existuje, bývá dostupný jen ve specifických verzích – mnohdy dražších nebo určených pro automobilové nadšence. Navíc pro mladé řidiče, kteří vyrůstali v digitálním světě a technice důvěřují, není automat vnímán jako ústupek, ale spíš jako logická volba. Jízda je klidnější, jednodušší a soustředěnější – což ocení i instruktoři v autoškole. Absence nutnosti řadit a ovládat spojku umožňuje novým řidičům lépe vnímat dopravní situaci, značky, priority i chování ostatních účastníků silničního provozu. Evropská unie navíc směřuje k větší harmonizaci pravidel, očekává se, že podíl řidičů s kódem 78 bude v příštích letech výrazně růst. V některých státech, jako je Nizozemsko nebo Norsko, už dnes tvoří více než 40 % řidičských zkoušek právě ty na automatu.

Automat ano, ale ne za každou cenu

Řidičský průkaz s omezením na automat může být pro začátečníky pohodlnější, ale z dlouhodobého hlediska vás může připravit o flexibilitu. Možná dnes jezdíte pouze městské trasy v hybridu, ale co když se za rok přestěhujete, změníte práci, nebo budete chtít řídit jiný typ auta? Než se rozhodnete pro autoškolu výhradně na automat, zvažte možnost kombinovaného výcviku – některé autoškoly dnes nabízejí lekce jak na automatu, tak i na manuálu, aby byl výsledek univerzálnější. A pokud už řidičák s kódem 78 máte, doporučuje se alespoň vědět, co to znamená a jaká máte (a nemáte) práva. Podívejte se na zadní stranu svého řidičského průkazu – kód 78 není maličkost, ale oficiální právní omezení, které může v konkrétní situaci znamenat velký problém. Informovaný řidič je vždy lépe připravený – ať už řídí s automatem, nebo s manuálem.

Autor: Martina Střasáková Zdroj: autozive

zpět na články

inzerce

nahoru