Otevřít menu
Doprava dnes
-

Řidiči koupili koncem ledna 85.000 dálničních známek, systém byl pod dosud největším náporem

Systém elektronické dálniční známky prošel na konci ledna dosud největší zátěží. Poslední lednový den řidiči nakoupili skoro 85.000 nových vinět za více než 119 milionů korun. To je dosud nejvíce za jeden den od spuštění systému. Celkové prodeje jsou naopak v úvodu roku zatím oproti loňsku slabší. ČTK to sdělila společnost Cendis, která je správcem systému. Elektronické dálniční známky se začaly prodávat od prosince 2020.

 

17:04 / 9. března 2022
Řidiči koupili koncem ledna 85.000 dálničních známek, systém byl pod dosud největším náporemi

Foto: mdcr.cz

"Průměrný prodej během roku je přibližně 5000 známek za den. V prosinci a lednu se průměr zvedá k 15.000 denně. V nejvytíženější dny špičky toto číslo narostlo až na šestinásobek. Náš e-shop edalnice.cz byl na to samozřejmě připraven a nárůst prodejů zvládl," řekl ředitel Cendisu Jan Paroubek.

Velký počet nakupujících 31. ledna souvisel podle něj s tím, že téměř milionu řidičů právě tento den vypršela platnost roční dálniční známky a pořizovali si novou. Před rokem totiž v poslední lednový den definitivně vypršela platnost starých papírových dálničních kuponů. Například během loňského 31. ledna řidiči koupili jen lehce přes 71.000 známek.

Řada motoristů si ovšem známku koupila už s předstihem, nákup je totiž možný až tři měsíce předem. Deset dní před koncem platnosti roční známky dostávají řidiči upozornění. "A právě s tím souvisí, že druhým nejvyšším prodejním dnem byl 21. leden, kdy řidiči toto upozornění dostali,“ podotkl Paroubek. Řidiči ten den nakoupili přes 81.000 vinět.

Celkové prodeje v posledních měsících naopak proti stejnému období loni zaostávají. Zatímco od prosince 2020 do konce února 2021 se prodalo 2,5 milionu elektronických dálničních známek, letos to bylo asi o 400.000 méně. Podle Cendisu řidiči začali využívat klouzavé platnosti známky a kupují si ji až ve chvíli, kdy potřebují vyjet na zpoplatněný úsek.

"Očekáváme, že lednová špička bude každým rokem nižší a v horizontu několika let se prodej ročních známek rozprostře do celého roku. Pak nám zůstane pravděpodobně jen letní nárůst, kdy se kupují hlavně desetidenní známky v souvislosti se zvýšeným cestováním do nebo ze zahraničí,“ dodal Paroubek.

Nejvíce motoristů podle statistik Cendisu nakupuje dálniční známky na webu edalnice.cz, na kterém si známku pořizuje v průměru 86 procent řidičů. Další možnosti nákupu mají řidiči na pobočkách pošt, čerpacích stanic EuroOil nebo v samoobslužných kioscích u hranic.

Elektronické známky loni nahradily papírové kupony. Jsou vázány na poznávací značky aut, není už tak nutné je lepit na přední sklo vozidla. Řidiči jich během prvního roku fungování nakoupili přes šest milionů kusů za přibližně 5,5 miliardy korun, což je asi o 600 milionů korun meziročně více.

Publikoval: Mgr. Petr Dejnožka (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru