Otevřít menu
Doprava dnes
-

Rodiče místo taxi: Školní doprava v režii rodin

Rada města Warrington ve Velké Británii plánuje výraznou změnu ve financování školní dopravy. Ve snaze ušetřit miliony z městského rozpočtu chce podpořit rodiče, aby své děti do školy vozili sami. Nově jim bude město poskytovat vyšší příspěvky formou takzvaného osobního rozpočtu na dopravu.

12:12 / 15. května 2025
Rodiče místo taxi: Školní doprava v režii rodini

Foto: Wikipedie

Změna se dotkne zejména rodin dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, kde je doprava často náročná a nákladná.

Nárůst nákladů i poptávky

Důvodem k revizi systému dopravy je výrazný nárůst počtu žáků s postižením nebo speciálními vzdělávacími potřebami (SEND), kterým musí samospráva dopravu ze zákona zajistit. Podle městské zprávy se za posledních pět let počet smluv s dopravci zvýšil o téměř 80 %. Zároveň rostou i samotné ceny – a to kvůli omezenému počtu dopravců a tzv. „přestřeleným cenám“. Město proto hledá řešení, jak nabídnout rodinám alternativu a zároveň snížit zátěž městského rozpočtu. Jen za dopravu 123 studentů starších 16 let Warrington ročně zaplatí přes 800 000 liber. Většina z nich je přepravována taxíky nebo minibusy, přičemž u jednoho případu náklady přesahují 37 000 liber ročně. Rada doufá, že nabídka vyšších příspěvků rodinám pomůže snížit tyto výdaje a zároveň přinese lepší zážitek samotným dětem.

Podpora rodinné dopravy a nová pravidla

Osobní rozpočet na dopravu je příspěvek, který město poskytuje rodičům či pečovatelům, aby mohli své dítě dopravovat sami. Nově schválené navýšení těchto plateb má více rodičů motivovat, aby se této možnosti chopili. Podle radní Jean Flaherty jde nejen o úsporné opatření, ale i o citlivější řešení pro samotné děti. Zdůraznila, že pro mnoho dětí se speciálními potřebami je jízda s neznámými osobami či v kolektivu jiných žáků stresující a těžko zvládnutelná. Naopak doprava v doprovodu rodiče nebo známé osoby může být pro ně mnohem příjemnější. Součástí změn bude také úprava systému měření vzdálenosti mezi domovem a školou, což může mít dopad na to, kdo bude mít na dopravu nárok. Dále město plánuje investovat do tréninku samostatného cestování pro některé starší žáky, kteří by tak mohli částečně zvládat dopravu bez asistence.

Úspora i zlepšení služeb

Přístup města Warrington ilustruje širší snahu britských samospráv optimalizovat výdaje v oblasti školství, aniž by byla ohrožena kvalita služeb. Podle radní Jean Flaherty nejde jen o šetření: „Ukazuje se, že tímto krokem můžeme nejen ulevit rozpočtu, ale zároveň nabídnout dětem lepší a bezpečnější způsob dopravy. A to je pro nás to nejdůležitější.“ Osobní zapojení rodiny je podle ní výhodnější i z hlediska psychické pohody dětí, které často lépe zvládají cestu do školy po boku blízkého člověka než v anonymním prostředí sdíleného dopravního prostředku. Zároveň může nové nastavení podpořit větší flexibilitu a přizpůsobení konkrétním potřebám každého dítěte. Zatímco hromadná doprava má své limity, například v přesnosti času, trase nebo přítomnosti dalšího personálu, rodiče mohou reagovat pružněji. Například u dětí s autismem nebo úzkostmi může právě možnost přizpůsobit cestu jejich dennímu režimu výrazně zlepšit komfort i celkový vztah ke školní docházce. Takové individuální řešení navíc může předejít zbytečným absencím, zkrátit dobu přepravy a posílit důvěru mezi rodinami a místními úřady.

Otázky spravedlnosti a dostupnosti

Zavedení zvýšených osobních rozpočtů ale přináší i nové otázky. Kritici upozorňují, že ne všichni rodiče mají možnost své děti pravidelně dopravovat – například kvůli pracovní době nebo absenci automobilu. Nabídka vyšších příspěvků tak může nechtěně zvýhodnit určitou skupinu rodin, zatímco jiným se může dostupnost dopravy reálně zhoršit. Město proto bude muset pečlivě sledovat dopady tohoto opatření a případně zajistit kompenzace nebo doplňkové služby pro ty, kdo se do systému nemohou aktivně zapojit. Klíčovým faktorem úspěchu tak nebude jen finanční úspora, ale i schopnost nabídnout individuální řešení, které bude respektovat různorodé potřeby žáků i jejich rodin.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: bbc

 

zpět na články

inzerce

nahoru