Otevřít menu
Doprava dnes
-

Rok 2024 byl pro České dráhy rekordní

V minulém roce přidaly České dráhy do svého vozového parku celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Obměna vlaků bude pokračovat i v letošním roce.

13:05 / 16. ledna 2025
Rok 2024 byl pro České dráhy rekordníi

Foto: V modernizaci vozového parku hodlají České dráhy pokračovat i letos. Zdroj: Archiv ČD

Na téměř 19 miliard Kč vyšel společnost České dráhy v roce 2024 nákup 144 nových jednotek.

„V roce 2024 jsme na koleje v barvách ČD uvedli celkem osm dvouvozových elektrických RegioPanterů, 46 třívozových RegioPanterů, 56 motorových jednotek RegioFox a jako první tuzemský železniční dopravce jsme ve zkušebním provozu začali provozovat bateriové vlaky. V dálkové dopravě jsme převzali 8 nejmodernějších souprav pro dálkovou dopravu ComfortJet a také 22 lokomotiv Siemens Vectron. Celkem se jedná o 22 tisíc sedaček v moderních, bezbariérových vlacích s klimatizací, zásuvkami a Wi-Fi a vším standardem, který patří k cestování na železnici v 21. století. V modernizaci našich vlaků budeme pokračovat i letos. Se začátkem letošního roku klesl průměrný věk hnacích vozidel a jednotek ve flotile Českých drah na 17 let. Navíc vidíme, že tam, kde jsme nasadili nové vlaky, se zvyšuje i počet cestujících. Modernizace je tedy tou správnou cestou ke zvýšení atraktivity železniční dopravy,“ sdělil Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Uplynulý rok se nesl ve znamení zvyšování kvality poskytované dopravy a to na dálkových i regionálních linkách.

„Na regionálních linkách se podařilo nasadit desítky nových elektrických vlaků RegioPanter a motorových RegioFoxů. Statisícům lidí se díky tomu zvýšil komfort cestování při jejich cestách do práce, do školy a podobně. Dobrá zpráva navíc je, že i při tomto investičním tempu se managementu ČD daří držet hospodaření dopravce v zisku,“ informoval Martin Kupka, ministr dopravy.

Rychlejší internet

Cestující se mohou letos těšit na výkonnější internet, jehož se docílí instalací opakovačů mobilního signálu a laserovou úpravou oken. České dráhy také začnou testovat i využití vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti Space X.

„Zahájili jsme instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Věřím, že v dohledné době se nám také podaří najít zhotovitele laserové úpravy oken pro snazší průchod mobilního signálu do více než 200 drážních vozidel. A tím rozhodně nekončíme. Na jaře začneme s testováním satelitního internetu Starlink od společnosti Space X v jedné z našich jednotek InterPanter. Ve druhé polovině ledna by měla do Česka dorazit ze Spojených států prototypová anténa Starlink pro využití ve vlakových soupravách. České dráhy přitom budou jeden z prvních uživatelů na celém světě, který bude tuto technologii testovat. Jde o jasný důkaz, že chceme v našich vlacích poskytovat ty nejlepší služby,“ uvedl Michal Krapinec.

Další zvyšování komfortu a kvality

Jak už bylo zmíněno, i v letošním roce budou České dráhy zlepšovat komfort a zvyšovat kvalitu v dálkové dopravě. Opomenuta nebude ani regionální doprava. Na regionální tratě se totiž vydají více než dvě desítky motorových jednotek RegioFox.

„Během roku začne rekonfigurace ComfortJetů na devítivozové soupravy a nově je nasadíme na spoje z Prahy do Brna a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Díky tomu přesuneme moderní vozy EC / IC na další vnitrostátní linky. Na konci roku pak zařadíme do provozu první z celkem 50 nových lokomotiv Siemens Vectron speciálně upravených pro rychlost 230 km/h,“ přiblížil Michal Krapinec.

Další investice

Investice dále poputují také do moderního servisního zázemí národního dopravce. V roce 2024 započala stavba opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodě, v letošním roce se k nim přidá ještě výstavba nové servisní haly v depu v Českých Budějovicích. Zahájena bude i rekonstrukce servisního zázemí v Olomouci.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Ministerstvo dopravy ČR)

zpět na články

inzerce

nahoru