Rozšíření silnice I/13 na třípruh
Rozšíření silnice I/13 mezi Ostrovem a Kláštercem nad Ohří nabírá konkrétních obrysů. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že tento důležitý úsek propojující Karlovarský a Ústecký kraj bude rozšířen na střídavý třípruh namísto původně zvažované čtyřpruhové varianty.
Toto rozhodnutí vychází z ekonomických analýz, podle nichž třípruh zajistí dostatečnou kapacitu při nižších nákladech. Přestože toto řešení přináší úspory, některé regiony vyjádřily zklamání, protože čtyřpruh by lépe odpovídal důležitosti této komunikace.
Proč třípruh místo čtyřpruhu?
Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vysvětlily, že třípruhové uspořádání bylo zvoleno na základě intenzity dopravy na této trase, která činí přibližně 8 000 vozidel denně. Čtyřpruhová varianta by podle analýz byla výrazně dražší a ekonomicky méně efektivní. Střídavý třípruh bude zahrnovat dvě jízdní dráhy v jednom směru a jednu v opačném, přičemž se budou tyto pruhy střídavě měnit. Tato varianta má zlepšit plynulost dopravy, zejména při předjíždění, a zároveň snížit riziko čelních srážek, ke kterým na této komunikaci často dochází. Přesto toto rozhodnutí vzbudilo kontroverze, zejména ze strany Karlovarského kraje. Podle hejtmanky Jany Mračkové Vildumetzové není třípruh dostatečný pro význam této trasy, zvlášť s ohledem na to, že navazující úsek v Ústeckém kraji už čtyřpruhový je.
Kritické úseky a očekávané změny
Silnice I/13 prochází mnoha obcemi a rizikovými oblastmi, kde pravidelně dochází k nehodám. Mezi nejnebezpečnější patří úseky v okolí obcí Boč a Stráž nad Ohří. Tyto části silnice jsou kvůli úzkému profilu a omezené viditelnosti často dějištěm dopravních komplikací. Modernizace těchto rizikových míst má přinést nejen širší jízdní pruhy, ale i zlepšené značení a lepší zabezpečení. Plánuje se také odstranění úzkých bodů, kde se dosud tvoří kolony, a výrazné zvýšení plynulosti provozu. Přesto se některé zástupce regionu nepodařilo přesvědčit, že střídavý třípruh je dostačující.
Ekonomické důvody a budoucnost
Náklady na střídavý třípruh jsou oproti čtyřpruhu výrazně nižší. ŘSD zároveň zdůraznilo, že další varianty, jako například výstavba tunelů pod Krušnými horami, byly zamítnuty kvůli enormním nákladům. Stávající rozhodnutí tedy představuje kompromis mezi potřebami regionální dopravy a ekonomickou realitou. Nicméně při zvýšení intenzity dopravy v budoucnosti zůstává otevřená možnost dalšího rozšíření na plnohodnotný čtyřpruh.
Autor: Martina Střasáková ( www.čtk.cz )
