Růst sazeb v evropské dopravě: Oživení a rostoucí náklady
Podle nejnovějších údajů Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), které byly publikovány ve spolupráci s platformami Upply a Ti, došlo ve 4. čtvrtletí roku 2024 k nárůstu indexů sazeb v evropské silniční nákladní dopravě.
Konkrétně se index smluvních sazeb zvýšil o 2,8 bodu ve srovnání s předchozím čtvrtletím, což naznačuje určité oživení na trhu, kde se dohodnuté ceny mezi dopravci a jejich zákazníky opět začaly zvyšovat. Na druhé straně index spotových sazeb, který měří krátkodobé ceny za přepravu zboží na volném trhu, zaznamenal růst o 0,5 bodu, což však znamená pomalejší tempo nárůstu v porovnání s kontraktními sazbami.
V meziročním porovnání však došlo k poklesu u obou indexů. Spotový index se snížil o 1,0 bodu a smluvní index o 1,4 bodu. Tento pokles ukazuje na určitou stabilizaci sazeb v dlouhodobých kontraktech a také na tlak na krátkodobé ceny, které v předchozím roce vykázaly vyšší hodnoty.
Rostoucí propast mezi spotovými a smluvními sazbami
Rozdíl mezi spotovými a smluvními sazbami v evropské dopravě roste, přičemž smluvní sazby se zvyšují rychleji. Spotový index poprvé klesl pod úroveň smluvních sazeb ve 2. čtvrtletí 2023 a od té doby setrvává pod touto hranicí. Aktuální rozdíl mezi těmito sazbami činí 5,0 bodu. Evropská silniční nákladní doprava vykazuje po poklesu mírné oživení, přičemž EU ve 3. čtvrtletí 2024 zaznamenala nárůst HDP o 0,3 %. Poptávka po zboží klesla, což vedlo k poklesu dopravy, ale mezičtvrtletně vzrostl maloobchod o 3,8 %.
Ve 3. čtvrtletí 2024 došlo k nárůstu průtoku v evropských přístavech (Antverpy +9 %, Rotterdam +3 %), což zvyšuje tlak na růst sazeb. Evropský výrobní sektor čelí problémům s vysokými cenami energií a nízkou konkurenceschopností, což vedlo k poklesu výroby o 0,8 %. Registrace nových těžkých nákladních vozidel v EU klesly o 29 % ve 3. čtvrtletí 2024, přičemž naftová vozidla tvořila 95,3 % registrací. Ve 4. čtvrtletí 2024 vzrostly náklady na práci o 5 %, přičemž mzdy řidičů rostly nejrychleji, zatímco náklady na naftu klesly o 11,7 %. Očekává se, že sazby budou i v roce 2025 pokračovat mírně růst.
Nedostatek řidičů a rostoucí náklady ohrožují podniky
Trvající nedostatek řidičů, který podle IRU činí 500 000 (což představuje 12 % všech pracovních pozic), stále představuje významnou výzvu pro odvětví. Tento nedostatek pravděpodobně povede k růstu jak smluvních, tak spotových sazeb, protože dostupná kapacita je omezená a náklady na pracovní sílu rostou. I když nižší ceny nafty zmírnily tlak na sazby, základní náklady zůstávají velmi vysoké a rostoucí pracovní náklady je stále zvyšují. Tato situace vytváří prostředí s nízkými ziskovými maržemi, což ponechává jen minimální prostor pro další snižování nákladů. Jakýkoliv nárůst nákladů nebo problémy v dodávkách tak vedou k růstu cen, i když poptávka zůstává slabá. Vrchní ředitel IRU pro strategii a rozvoj Vincent Erardupozornil, že malé a střední podniky v EU čelí rostoucím nákladům, což snižuje jejich marže. Vyšší mýtné, nedostatek řidičů a nové regulace EU zvyšují provozní náklady. Řešení těchto problémů může podpořit snížení emisí oxidu uhličitého a zlepšit konkurenceschopnost evropské ekonomiky.
Autor: Martina Střasáková ( Zdroj: www.dnoviny.cz )
