Rychlejší vlaky do Německa: Elektrifikace za 30 miliard
Správa železnic (SŽ) plánuje v polovině tohoto roku zahájit modernizaci a elektrifikaci železniční trati z Plzně přes Domažlice na státní hranici s Německem. Tento projekt, rozdělený do čtyř etap, má celkové náklady kolem 30 miliard korun, přičemž se očekává jejich navýšení.
Podle aktuálního harmonogramu by měla být výstavba dokončena na konci roku 2030.
„Na konci loňského roku jsme vypsali tendr na zhotovitele první ze staveb, na kompletní rekonstrukci a optimalizaci současného úseku Plzeň (okraj města od Nové Hospody) - Nýřany - Chotěšov (téměř za sedm mld. Kč). Tím jsme odstartovali modernizaci celého úseku směrem na Domažlice,“ řekl ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar.
Fáze projektu
První fáze zahrnuje rekonstrukci a elektrifikaci úseku z Plzně do Nýřan, který je dlouhý 12,3 kilometru. Tato etapa, jež má začít v roce 2025, přinese zvýšení rychlosti na 100 km/h a zavedení elektrické trakce. Během této fáze budou také upraveny stanice a zastávky, přičemž plánovaná je bezbariérová přístupnost na nástupiště ve stanicích Vejprnice a Nýřany a zastávce Tlučná. Kromě toho bude do systému instalován evropský zabezpečovací systém ETCS (EuropeanTrain Control System) pro zvýšení bezpečnosti provozu.
Druhá fáze se zaměří na výstavbu nové dvojkolejné elektrifikované trati mezi Plzní a Stodem, která bude mít délku 21 kilometrů. Tento úsek umožní zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h a významně zlepší spojení mezi Českou republikou a Německem. Stavba tohoto úseku by měla začít v roce 2025.„Největší úsek z hlediska investic (přes 14 miliard Kč) a náročnosti je část ze Stoda do Domažlic. Bude se koordinovat se stavbami ŘSD. Tam pokračuje územní řízení. Dokumentace pro povolení stavby je ve velké fázi rozpracovanosti,“ řekl Pavel Paidar. Ve třetí fázi bude modernizována trať mezi Novou Hospodou a Holýšovem, kde budou rovněž upraveny stávající úseky pro dosažení rychlosti až 200 km/h. Tato fáze zahrnuje nejen rekonstrukci, ale i novostavby pro zajištění efektivnější a rychlejší dopravy. Čtvrtá fáze se zaměří na úpravy trati mezi Blížejovem a Domažlicemi. Tento úsek bude rovněž přizpůsoben pro rychlost až 200 km/h, a to jak rekonstrukcí stávající trati, tak novými stavebními pracemi. „S německou stranou pravidelně komunikujeme, máme příslib, že tam ty klíčové infrastrukturní stavby vybudují,“ uvedl Pavel Paidar.
Krok do budoucna?
Po dokončení modernizace železniční trati z Plzně přes Domažlice na státní hranici s Německem se cestujícím otevře možnost cestovat vlaky rychlostí až 200 km/h, což výrazně zkrátí cestovní dobu mezi Českou republikou a Německem. Rychlé spoje zlepší dostupnost regionů, zvýší komfort cestování a přitáhnou více lidí k ekologické dopravě, což sníží závislost na automobilech. Díky elektrifikaci trati dojde k výraznému snížení emisí a zlepšení kvality ovzduší, což přispěje k ochraně životního prostředí a zdraví obyvatel.
Modernizace železnice podpoří také regionální ekonomiku tím, že zlepší spojení s Německem a vytvoří nové možnosti pro podnikání a turistiku. Mnohem rychlejší a pohodlnější vlaky přitáhnou nejen pracovníky, ale i investory a turisty, což povede k dalšímu rozvoji měst a obcí podél trati. Celkově tento projekt představuje zásadní krok k ekologičtější a efektivnější dopravě, která prospěje jak jednotlivcům, tak celé společnosti.
Autor: Martina Střasáková (Zdroj: idnes.cz)
