Otevřít menu
Doprava dnes
-

S 50% slevou na dopravu pro invalidy přišel i nový web Česko bez bariér, který se představil na pražském nádraží!

První prázdninový den přinesl tiskovou konferenci v infocentru Správy železnic, kde se spustila 50% sleva pro invalidy třetího stupně ve veřejné dopravě. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS), Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic a generální ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica představili nový informační web!

3:15 / 2. července 2022
S 50% slevou na dopravu pro invalidy přišel i nový web Česko bez bariér, který se představil na pražském nádraží!i

Foto: Tisková konference na téma 50% sleva pro invalidy třetího stupně a webu Česko bez bariér na Hlavním nádraží v Praze. Autor fotky: Lucie Godwin.

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) 1. července spustil nový web Česko bez bariér, na kterém zájemci najdou informace o odstraňování překážek ve veřejné dopravě. Na internetových stránkách lidé naleznou návod, jak podávat žádosti o peníze, upozornění na nejčastější chyby v projektech i informace o vzorových úpravách veřejných prostor bez bariér.

Lidé s handicapem či lidé se zlomenou nohou ví, jak náročné je se dostat z jednoho konce města na druhý, a proto se spustil tento web

„Web Česko bez bariér je zároveň jakési shrnutí všech našich snah nejenom ve veřejné dopravě, ale i úpravě dopravních komunikacích či úpravě veřejných prostorů tak, abychom mohli nabízet řešení, které bude postupně odstraňovat bariéry. SFDI přispěl na téměř 600 projektů, které znamenají moderní řešení nejenom pro lidi s handicapem, ale i pro lidi, co si zlomí nohu, protože oni ví, jak složité je dostat se z jednoho konce města na druhý. Web má být i v tomto směru významnou pomůckou pro projektantky, jak se vyhnout chybám. Chceme ukázat na dokumentaci a fotodokumentaci těch úspěšných projektů, jak to má vypadat nejenom s moderními materiály, ale i historickými dlaždicemi,“ řekl k tomuto projektu na úvod ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Generální ředitel SFDI Zbyněk Hořelica na ministra navázal: „Náš fond již dlouhodobě přispívá finance na odstranění bariér, zejména to jsou peníze na bezbariérové chodníky, cyklostezky a křížení místních a účelových komunikací. My jsme zaznamenali od příjemců požadavek, aby vzniklo místo, kde bude maximum informací k těmto věcem, a proto zde prezentujeme tento web.“ Fond podle generálního ředitele poskytl na tyto projekty téměř 13 miliard korun. „Žadatelé či zájemci o příspěvky na bezbariérové chodníky, bezpečné cyklostezky nebo mimoúrovňová křížení se nás v momentě přípravy svých projektů často ptají na různé věci spojené s možnostmi státního financování těchto akcí. Vyslyšeli jsme jejich přání a vytvořili tento rozcestník, kde najdou všichni zájemci věci na jednom místě,“ představuje projekt generální ředitel SFDI Zbyněk Hořelica.

Od roku 2000 SFDI přispěl na odstranění překážek na cestách více než 12,6 miliardami korun

Projekty se týkají hlavně odstraňování překážek pro lidi s omezenou pohyblivostí. Jedná se o postižené osoby, seniory, zraněné osoby a rodiče s kočárky. Na webu lze nalézt příklady jednotlivých úprav. Informace mohou využít kraje, radnice i organizace.

Od roku 2000 SFDI přispěl na odstranění překážek na cestách více než 12,6 miliardami korun, konkrétně na 3440 akcí. Přes 7,3 miliardy korun šlo na budování bezbariérových chodníků, 3,7 miliardy korun na cyklostezky a 1,6 na mimoúrovňové křížení. Peníze se využily na výstavbu a rekonstrukci míst pro přecházení, přechodů pro chodce, podchodů, lávek, zastávek či semaforů.

Budeme pomáhat s nakládkou i elektrických vozíků. To doteď nešlo kvůli technickým záležitostem, dodal k projektu Jiří Svoboda ze Správy železnic

I Správa železnic (SŽ) měla k projektu co říct, protože se snaží také o odstraňování bariér. Proto na tiskové konferenci nechyběl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Mimo stavební úpravy SŽ začala i s asistencí postiženým, aby mohli mít doprovod na konkrétní spoj, Správa železnic navíc uzavřela smlouvu na dodávku zdvihácích plošin."Převezmeme postupně tedy i činnost, kterou realizují dopravci. Budeme pomáhat s nakládkou i elektrických vozíků. To doteď nešlo kvůli technickým záležitostem," řekl na tiskové konferenci dnes Svoboda.

Na odstraňování překážek Správa železnic spolupracuje s Národní radou osob se zdravotním postižením (NRZP). "Domlouváme se na tom, která nádraží je potřeba upravit, aby byla bezbariérová. Spolupráce se daří," zhodnotil šéf rady Krása.

Autor: Karel Geba

zpět na články

inzerce

nahoru