Otevřít menu
Doprava dnes
-

Sanace po železniční havárii v Hustopečích potrvá měsíce

Toxický benzen zamořil okolí, zásah bude dlouhodobý. Ekologická havárie, ke které došlo letos v únoru v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku, má závažné a dlouhodobé následky. Po vykolejení nákladního vlaku, který převážel více než tisíc tun toxického benzenu, se do okolního prostředí dostalo značné množství této nebezpečné látky.

9:25 / 31. března 2025
Sanace po železniční havárii v Hustopečích potrvá měsícei

Foto: čtk

 Následný požár jen zhoršil situaci, neboť kromě zničených cisteren způsobila vysoká teplota únik dalších chemikálií do ovzduší, půdy i podzemních vod. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL), který o situaci hovořil v pořadu České televize Otázky Václava Moravce, bude sanace území trvat několik měsíců. Jedná se o jeden z největších ekologických zásahů v posledních letech, jehož náročnost vyplývá jak z rozsahu zamoření, tak z charakteru látky samotné. Benzen je vysoce toxický a rakovinotvorný uhlovodík, který má schopnost pronikat hluboko do půdních vrstev a kontaminovat vodní zdroje.

Zvažuje se přeložka trati, vyhlášen byl stav nebezpečí

V současnosti je oblast kolem Hustopečí nad Bečvou pod zvýšeným dohledem a platí zde zvláštní režim. Olomoucký kraj na návrh krizového štábu vyhlásil v místě stav nebezpečí, který zatím platí do 27. dubna. To umožňuje zjednodušit a urychlit úřední postupy, které jsou pro efektivní řešení situace nezbytné. Mimořádná opatření se týkají jak práce sanace, tak případných omezení pro obyvatele a dopravu. Ministr Hladík zároveň připustil, že jedním z diskutovaných řešení je dočasné nebo trvalé přeložení části železniční trati, která byla havárií postižena. Přesné vedení nákladní železniční dopravy je totiž v přímém konfliktu se zasaženým územím, a její provoz by mohl ohrozit jak bezpečnost zasahujících složek, tak stabilitu životního prostředí. Přeložka by mohla umožnit rychlejší a efektivnější průběh sanačních prací, zároveň ale znamená komplikovanou a nákladnou investici, která musí být důkladně posouzena.

Odborníci hledají nejvhodnější metodu sanace

Sanace tak rozsáhlého území zasaženého benzenem není jednoduchá. Vzhledem k tomu, že se jedná o bezprecedentní ekologickou událost, nepanuje mezi odborníky úplná shoda na nejvhodnějším postupu. Zvažují se různé způsoby dekontaminace – od chemické stabilizace, přes výměnu zeminy až po biologické čištění. Každá z metod má svá specifika, výhody i rizika. Prioritou je však v této fázi co nejrychlejší izolace nejvíce zasažených lokalit, aby nedošlo k dalšímu šíření kontaminace. Prvotní měření již ukázala výskyt benzenu v podzemních vodách, což je velmi vážné. Pokud by se látka rozšířila dál, mohlo by dojít ke kontaminaci vodních zdrojů, které slouží nejen zemědělství, ale i jako zdroje pitné vody. Kromě fyzických zásahů probíhá i pečlivé monitorování celého území pomocí sond, měřicích přístrojů a vzorkování. O výsledcích jsou průběžně informováni nejen zástupci státu, ale i veřejnost prostřednictvím obcí a krajských úřadů.

Důraz na prevenci do budoucna

Jedním z nejdůležitějších závěrů, které si odborná i politická veřejnost z této události odnáší, je nutnost výrazného posílení prevence při přepravě nebezpečných látek. Vlak, který havaroval, přepravoval vysoce toxický benzen ve velkém množství – a přesto se pohyboval po trase, která vede v blízkosti obcí, vodních toků a zemědělské krajiny. Odpovědné orgány nyní analyzují, jak se podobným katastrofám vyhnout v budoucnu – ať už změnou trasování, přísnější kontrolou.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: čtk

zpět na články

inzerce

nahoru