Silnice jsou o prázdninách nebezpečnější. Experti radí, jak předejít nehodám
Letní prázdniny s sebou přinášejí více dopravních nehod. Doprava zhoustne kvůli lidem odjíždějícím na dovolenou a na silnice se vydají i řidiči, kteří běžně nejezdí dlouhé vzdálenosti. Přinášíme proto několik základních pravidel pro bezpečnější cestování včetně rad, jak se na silnici chovat kolem kamionů.
Prázdniny pravidelně patří k nejrizikovějším obdobím z hlediska dopravních nehod. Dlouhodobé statistiky potvrzují, že během prázdnin na silnicích umírá nejvíce lidí. Podle Centra dopravního výzkumu jsou nejčastější prázdninové smrtelné nehody způsobeny v důsledku nedání přednosti v jízdě a jízdy po nesprávné straně vozovky. To může mít co do činění s únavou z dlouhé cesty nebo z horka či se špatným odhadem vlastních sil.
Loni policie během července a srpna evidovala přes 16 tisíc dopravních nehod, při nichž zemřelo 86 lidí a 320 bylo těžce zraněno. „Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod patřilo, jako již dlouhodobě, nevěnování se plně řízení vozidla, nesprávné otáčení nebo couvání a vyhýbání se bez dostatečného bočního odstupu,“ uvádí mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová.
V pátek před prázdninami radši nevyjíždět
I proto jsou policisté v období prázdnin na silnicích více vidět a spouštějí řadu bezpečnostních akcí. Zaměřují se například na rizika spojená s užíváním alkoholu při řízení, s nedodržováním rychlostních limitů či na možné fatální následky v případě, že se řidiči nevěnují řízení a používají za jízdy mobilní telefony.
Doprava, a to zejména v prvním prázdninovém týdnu, může být pro mnohé stresující. Dopravní experti odrazují lidi od odjezdů na dovolenou během pátečního podvečera, kdy je každoročně nejhustší provoz, a to nejen kvůli lidem odjíždějícím na začátku prázdnin k moři. „Celá řada lidí vyrazí i na vnitrostátní dovolenou nebo na víkend, plus na své chaty,“ podotýká odborník na dopravu Roman Budský. „Na cestu k jižním mořím je ideální úterní podvečer,“ dodává.
Únava několikanásobně zvyšuje pravděpodobnost nehody
Doporučuje se též nepodcenit přípravu na cestu. Řidiči by neměli přeceňovat své schopnosti a zapomínat na odpočinek, jelikož únava výrazně zvyšuje riziko nehody. „Unavený řidič má již po čtyřech hodinách nepřetržité jízdy o polovinu delší reakční dobu a až na dvojnásobek narůstá pravděpodobnost, že bude viníkem dopravní nehody. Po šesti hodinách je to již osminásobek. Náhlou situaci prostě nevyřeší a není jistota, že zareaguje správně,“ varuje před častou příčinou dopravních nehod Budský.
Fatální následky pak mají zejména nehody osobních aut s nákladními. Moderní kamiony jsou proto už dnes vybaveny řadou asistenčních systémů. „Na investice do bezpečnosti a modernizace pohlížíme jako na náš příspěvek k bezpečnějšímu provozu. Pravidelná kontrola technického stavu našich vozidel a návěsů je standardem, po šesti letech rovněž kompletně obměňujeme vozový park a klademe důraz na neustálé vzdělávání našich řidičů,“ popisuje Ondřej Stöhr, jednatel největšího českého silo cisternového dopravce CONTI-RSC.
Řidič kamionu nevidí pod kabinu
Ani nejnovější technologie však nezabrání všem lidským chybám. Proto by měli řidiči osobních aut znát několik základních pouček, jak mezi nákladními auty řídit. Důležitá je zejména trpělivost. Nadávat na pomalu jedoucí kamiony je zbytečné, jelikož pro nákladní auta je rychlost legislativně omezena na 80 km/h. Řidič kamionu si tedy nemůže dovolit jet rychleji, neustále jej hlídá tachograf.
Předjíždět kamion je bezpečné pouze tehdy, když před něj máme dostatečný výhled a prostor na manévr. „Nejhorší viditelnost z kabiny tahače je právě do prostoru před ní. Na to by měli myslet jak řidiči aut a motocyklů, tak i cyklisté. Předjet kamion je bezpečné pouze, když má předjíždějící opravdu dostatek prostoru a výhledu. Předjetí nemůže skončit zbrklým zařazením se těsně před kamion,“ apeluje Ondřej Stöhr.
Prostor těsně před kabinou kamionu je jedno z nejnebezpečnějších míst. Řidiči nákladních vozidel musejí dodržovat větší rozestupy vzhledem k delší brzdné dráze svých strojů. Co se může stát při nedodržení bezpečných odstupů, ukázala na příkladu německá společnost Dekra. Během crashtestu narazil kamion v rychlosti 43 km/h do osobního vozu Škoda Octavia stojícího před plně naloženým návěsem. Posádka osobního auta by neměla šanci na přežití.
Nákladní auto potřebuje prostor v zatáčkách a křižovatkách
Nedorozumění a nebezpečné situace vznikají také v ostrých zatáčkách, na kruhových objezdech a křižovatkách. Nákladní souprava, která může na délku měřit 25 metrů a vážit 45 tun, zkrátka potřebuje více prostoru a kamion si musí do zatáček najíždět. Proto se může stát, že i když nákladní auto signalizuje odbočení doprava, začne nejdříve zatáčet doleva. Tím si řidič kamionu vytváří prostor na odbočení.
V takových situacích by ostatní řidiči neměli nákladní auto předjíždět, objíždět či dělat kolem něj různé manévry. Je třeba počítat i s tím, že souprava může během svého odbočení zastavit a nadjet si jinak. Na to by řidiči měli myslet, když potkají kamion na křižovatce. Kvůli rozměrům musí soupravy často využít i protisměrný pruh, proto se doporučuje řidičům osobních aut nenajíždět až na hranici křižovatky, případně couvnout a celou situaci všem ulehčit.
V době velkého provozu platí pro kamiony omezení
V Česku i okolních státech platí pro kamiony regulace. Celoroční zákaz jízdy se v tuzemsku týká neděle a státních svátků v čase od 13 do 22 hodin. O letních prázdninách se oproti zbytku roku rozšiřuje i na pátek od 17 do 21 hodin a sobotu od 7 do 13 hodin. Sousední země pak jízdu nákladních aut omezují jinak, například v Německu kamiony nesmějí jezdit skoro celou sobotu i neděli, v Rakousku poté v sobotu od 15 do nedělních 22 hodin.
Autor: Lucie Sogelová (zdroj: TZ LESENSKY)