Silnice z Budějovic na jih se narovná a odlehčí městům
Jihočeský kraj připravuje výraznou modernizaci důležité dopravní spojnice mezi Českými Budějovicemi a Trhovými Sviny. Silnice II/156, která patří k nejvytíženějším v regionu, projde v následujících letech úpravami, jejichž cílem je zvýšení bezpečnosti, plynulosti dopravy a komfortu pro řidiče.
Nejvýznamnějšími změnami budou narovnání části silnice mezi Strážkovicemi a Otěvěkem a výstavba dlouho připravovaného obchvatu Trhových Svinů.
Zatáčky, které komplikují dopravu, mají zmizet
Úsek mezi Strážkovicemi a Otěvěkem je dlouhodobě považován za jeden z nejnebezpečnějších v regionu. Silnice se v této části vine v mnoha ostrých zatáčkách, které zvyšují riziko dopravních nehod, především při nepříznivém počasí nebo hustém provozu. Jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS) uvedl, že právě tato část vozovky byla vyhodnocena jako vhodná k úpravám, a to především proto, že její narovnání je technicky realizovatelné, což nebývá u jiných silnic v kraji samozřejmostí. Jihočeský kraj si nechal zpracovat podrobný rozbor stavu silnic, z něhož vyplynulo, že zakřivení mnoha regionálních komunikací je jedním z hlavních faktorů negativně ovlivňujících bezpečnost.
Silnice II/156 patří mezi klíčové tahy v regionu. Každý den ji využívají tisíce řidičů – především těch, kteří dojíždějí z Trhových Svinů a okolních obcí do Českých Budějovic za prací či studiem. Úprava nebezpečného úseku by tak měla přinést nejen vyšší bezpečnost, ale i úsporu času a snížení rizika dopravních kolapsů v exponovaných časech. Změna trasy bude zároveň logicky navazovat na výstavbu obchvatu, který má město Trhové Sviny významně odlehčit od tranzitní dopravy.
Obchvat Trhových Svinů: Klíčový krok k plynulejší dopravě
Plánovaný severní obchvat Trhových Svinů je součástí širší strategie kraje, jejímž cílem je odklonit tranzitní dopravu mimo obydlené oblasti a zvýšit kvalitu života místních obyvatel. Silnice II/156 dnes vede přes obec Otěvěk a dále přes centrum Trhových Svinů, což znamená nejen dopravní zácpy, ale i zátěž hlukem a emisemi. Nový obchvat o délce zhruba 3,5 kilometru bude obsahovat pět křižovatek a most přes Farský potok. Po jeho dokončení se očekává, že dojde k výraznému odlehčení dopravní situace v dané lokalitě. Projekt za přibližně půl miliardy korun už má potřebné dokumenty – územní rozhodnutí bylo vydáno v roce 2024 a kraj nyní pracuje na další projektové dokumentaci. Již v letošním roce se rozběhne majetkoprávní vypořádání, a pokud půjde vše podle plánu, samotná výstavba by mohla začít v roce 2026. Financování stavby by mělo být zajištěno i z evropských dotačních programů, což zvyšuje šanci, že se projekt podaří realizovat bez zbytečných zdržení. Zároveň kraj pokračuje v plánování dalších přeložek a obchvatů na trase směrem k rakouským hranicím. V minulých letech se podařilo dokončit například obchvat Strážkovic a v červenci 2024 byl zprovozněn také jižní obchvat Žáru. Postupné úpravy tak tvoří ucelenou koncepci modernizace silniční sítě v oblasti Novohradských hor.
Plánované změny přinášejí naději na výrazně kvalitnější dopravní spojení mezi Českými Budějovicemi a jižní částí regionu. Odstranění nebezpečných zatáček a převedení dopravy mimo centra obcí zlepší nejen bezpečnost a plynulost jízdy, ale zároveň zvýší kvalitu života v dotčených městech a vesnicích. Jihočeský kraj tím potvrzuje, že rozvoj dopravní infrastruktury je pro něj prioritou, a jeho systematický přístup by mohl být inspirací i pro další regiony.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima
