Silniční nákladní doprava v Evropě čelí poklesu sazeb: Blýská se na lepší časy?
Evropský trh silniční nákladní dopravy vstoupil do roku 2025 s pokračujícím poklesem cen, a to navzdory mírnému zlepšení makroekonomických ukazatelů. Podle aktuálního indexu Upply x Ti x IRU došlo jak u spotových, tak smluvních sazeb k poklesu oproti závěru loňského roku.
Mezinárodní obchodní nejistoty, oslabená spotřebitelská poptávka a geopolitické napětí nadále tlačí na vývoj trhu. Přesto se objevují první náznaky budoucího oživení. Co konkrétně stojí za současným vývojem a co lze očekávat do konce roku?
Přepravní sazby pod tlakem: Klesající poptávka mění pravidla hry
V prvním čtvrtletí 2025 se smluvní sazby silniční dopravy v Evropě snížily oproti konci roku 2024 o 2,3 bodu, zatímco spotové sazby zaznamenaly ještě prudší pokles o 3,8 bodu. Meziročně sice došlo k mírnému nárůstu – spotový index vzrostl o 1,6 bodu, smluvní o 0,4 bodu – avšak v kontextu stagnující poptávky jde spíše o výkyv než o trvalý trend. Hlavním faktorem zůstává utlumená spotřeba. Podle Eurostatuse výdaje domácností mezičtvrtletně zvýšily jen o 0,6 %, přičemž většina spotřebitelů (74 %) podle průzkumu McKinsey dále šetří, zejména nákupy u levnějších prodejců. To se promítá i do skladby přepravovaného zboží – méně objemných a hodnotných komodit znamená menší poptávku po přepravě. Přechod z vánoční sezóny do tradičně slabšího prvního čtvrtletí jen posílil tlak na sazby, zvláště na flexibilní spotový trh. Obchodní války a přetrvávající celní nejistoty navíc komplikují plánování logistiky a zpomalují tok zboží napříč Evropou.
Světlé vyhlídky? Dlouhodobé smlouvy a technologická obnova jako cesta vpřed
Ačkoli současná situace zůstává napjatá, objevují se signály možné stabilizace. Registrace nových těžkých nákladních vozidel sice meziročně klesly o 16 %, ale naopak stoupl podíl bateriových nákladních vozů o 51 %, což naznačuje zvýšený důraz na udržitelnost a modernizaci vozového parku. Trh se tak připravuje na střednědobé oživení. Mzdy řidičů v Evropě dál rostou, částečně v reakci na přetrvávající nedostatek pracovníků – v EU podle IRU chybí přes 426 000 řidičů. Například ve Španělsku vzrostly mzdy řidičů v mezinárodní přepravě o 5,1 %, v Itálii byly díky novým kolektivním dohodám navýšeny o více než 500 eur měsíčně. Vyšší náklady na pracovní sílu však v současném prostředí nenalézají oporu v růstu sazeb. Z pohledu budoucnosti hraje důležitou roli strategie „Buy European“, která by mohla stimulovat regionální přepravu a podporovat poptávku po dlouhodobých smlouvách. Právě ty by mohly nabídnout stabilitu jak dopravcům, tak odesílatelům v prostředí nestabilních spotových cen.
Stabilizace na obzoru, ale za cenu trpělivosti
Krátkodobě zůstává trh silniční dopravy v Evropě pod tlakem slabé poptávky a vysoké nejistoty, a to jak na straně spotřebitelů, tak geopolitiky. Výhled na druhou polovinu roku však zůstává opatrně optimistický – očekávané oživení HDP v eurozóně o 0,2 %, růst spotřeby domácností a technologický posun v dopravě by mohly vytvořit pevnější základy pro stabilizaci sazeb a návrat objemů přeprav na předkrizovou úroveň. Zatímco současný trh nahrává odesílatelům, kteří mohou těžit z nízkých spotových cen, strategičtí partneři sázejí na dlouhodobou spolupráci a digitalizaci, která by mohla přinést vyšší efektivitu a větší odolnost vůči výkyvům trhu. Kombinace inovací, udržitelnosti a regionální spolupráce může být klíčem k nové éře evropské silniční dopravy.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: dnoviny
