Otevřít menu
Doprava dnes
-

Škoda Auto přechází na syntetickou naftu HVO: Krok k udržitelnější budoucnosti

Automobilka Škoda Auto začala používat syntetickou naftu HVO (hydrogenovaný rostlinný olej) jako prvotní náplň do dieselových modelů sjíždějících z výrobní linky. Toto palivo, vyráběné z odpadních tuků a olejů, je také využíváno pro tankování nákladních vozidel zajišťujících interní logistiku v rámci automobilky.

12:11 / 23. dubna 2025
Škoda Auto přechází na syntetickou naftu HVO: Krok k udržitelnější budoucnostii

Foto: škoda

Na rozdíl od bionafty, která je tvořena složkami ze zemědělských plodin, HVO pochází z odpadních zdrojů a nepochází z ropy. Syntetickou naftu automobilce dodává státní podnik Čepro. 

Výhody a vlastnosti paliva HVO

HVO je biopalivo pokročilé generace, klasifikované jako syntetická náhrada nafty. Vyrábí se chemickým procesem hydrogenace většinou z odpadních olejů, včetně použitých kuchyňských olejů, rostlinných a živočišných tuků. Oproti fosilní naftě má HVO vysoké cetanové číslo (70 oproti 51), což zlepšuje účinnost spalování a pomáhá snižovat emise škodlivin, zejména pevných částic. HVO palivo rovněž neobsahuje síru, aromatické uhlovodíky ani uhlovodíky s vysokým bodem varu, což vede k méně častým regeneracím filtru pevných částic (DPF). U starších vznětových motorů může palivo HVO také přispět k tiššímu a plynulejšímu chodu. Palivo lze libovolně míchat i s klasickou naftou. 

Dopad na životní prostředí a provoz automobilky

Používání syntetických paliv v EU prosazuje český ministr dopravy Martin Kupka (ODS) jako alternativu k úplnému zákazu spalovacích motorů, který je plánovaný na rok 2035. Vzhledem k pomalejšímu nástupu elektromobility prosazuje část evropských zemí, včetně Česka, revizi tohoto plánu již v letošním roce. Cena HVO je zhruba o pětinu vyšší než u běžné nafty, která nyní stojí zhruba 33,20 Kč za litr. Člen představenstva společnosti pro oblast nákupu Karsten Schnake uvedl: "Jako první značka koncernu Volkswagen, která toto inovativní řešení zavedla, využíváme HVO nejen v našich osobních vozech, ale také pro tankování nákladních vozidel, která zajišťují interní logistiku v českých závodech společnosti. Jen od srpna do prosince 2024 spotřebovala tato interní vozidla přibližně 46.000 litrů paliva HVO - což odpovídá roční úspoře přibližně 300 tun oxidu uhličitého." 

Kompatibilita a dostupnost pro zákazníky

Provoz na syntetické palivo HVO je u vozů Škoda Auto stále více podporován a stává se dostupnější alternativou i pro běžné řidiče. Všechny modely značky Škoda se vznětovým motorem od modelového roku 2022, tedy vyrobené od 25. týdne roku 2021, jsou schválené pro provoz na toto palivo bez nutnosti jakýchkoliv úprav motoru nebo palivového systému. U novějších vozidel lze kompatibilitu snadno ověřit podle označení „XTL“ na víčku palivové nádrže, které značí, že vůz je připraven na syntetické i směsné palivo. U starších vozidel, kde značení chybí, doporučuje automobilka ověřit možnost používání HVO paliva přímo u autorizovaných servisních partnerů Škoda. Dostupnost paliva HVO v Evropě se mezitím neustále zlepšuje – stále více čerpacích stanic, včetně některých sítí v České republice, již nabízí čisté HVO nebo naftu s jeho příměsí. Tím se snižuje závislost na fosilních palivech a otevírá se prostor pro ekologičtější provoz nejen firemních flotil, ale i osobních vozidel. Díky vysoké kompatibilitě s běžnými naftovými motory může HVO představovat přechodné řešení na cestě k uhlíkově neutrální dopravě – zejména v oblastech, kde zatím není dostupná plně elektrická infrastruktura.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: škoda storyboard

zpět na články

inzerce

nahoru