Škoda Group ukázala novou soupravu metra pro Sofii
Přední evropský výrobce řešení pro bezemisní mobilitu Škoda Group dnes v plzeňském výrobním areálu slavnostně představila čtyřvozovou soupravu metra pro bulharskou Sofii, která je součástí kontraktu uzavřeného s tamním provozovatelem metra Metropoliten EAD na dodávku osmi moderních vlakových souprav.
Projekt navazuje na dlouholetou tradici dodávek vozidel pro městskou hromadnou dopravu v Bulharsku, kdy například od roku 2010 dodala Škoda Group do pěti bulharských měst 210 trolejbusů. Zároveň jde o významný krok ve spolupráci českého železničního průmyslu a Bulharska v oblasti modernizace veřejné dopravy. Kontrakt v hodnotě více než 1,6 miliardy Kč zahrnuje celkem osm čtyřvozových souprav. Výroba probíhá v závodech Škoda Group v Plzni a Ostravě.
„Představení nové soupravy ukazuje, že projekt pokračuje podle plánu. Již v listopadu přepravíme první soupravu do Sofie a v první polovině příštího roku chceme dokončit celou zakázku,“ uvedl Zdeněk Sváta, člen představenstva a COO Škoda Group.
Sofijské metro denně přepraví přibližně 400 tisíc cestujících, kteří budou moci již zanedlouho ke svým cestám využít právě moderní osmdesátimetrové soupravy od Škoda Group. V bulharském hlavním městě jezdí metro částečně také po povrchu, čemuž je přizpůsobena konstrukce vozidla. Nová vozidla budou mít s ohledem na teplé podnebí výkonnou klimatizaci, která zajistí vysoký komfort cestování i během teplých letních měsíců. Samozřejmostí jsou dva prostory pro osoby na invalidních vozících, které poskytnou přístupnost a pohodlnou přepravu všem cestujících bez rozdílu.
Vlaky budou vybaveny zabezpečovacím systémem s automatickou regulací rychlosti. Tento systém zajišťuje bezpečnou jízdu na trase tím, že reguluje rychlost jízdy a zabraňuje tzv. dohánění souprav. Soupravy budou poháněny trakčními třífázovými asynchronními motory, při brzdění bude využívána rekuperace – tedy vracení elektrické energie zpět do napájecí sítě. Metro v Sofii je provozováno na standardním rozchodu 1 435 mm a napájeno je přes třetí kolejnici stejnosměrným napětím 750 ± 250 V. Konstrukční rychlost nových souprav je 90 km/h.
Moderní design a pokročilé technologie zaručují nízkou energetickou náročnost i nižší provozní náklady. Rekuperační brzdění umožní efektivní využití elektrické energie a sníží ekologickou stopu provozu. Díky klimatizovanému interiéru, prostorným průchozím vozům a bezbariérovému přístupu budou nové soupravy splňovat nejvyšší standardy komfortu městské dopravy. Sofijské metro bylo otevřeno v roce 1998 a patří mezi nejmladší systémy metra v Evropě. V současnosti má čtyři linky s celkovou délkou sítě přes 52 km a více než 50 stanic. Denně přepraví přibližně 400 tisíc cestujících a je páteřním prvkem veřejné dopravy v aglomeraci bulharské metropole s 1,3 miliony obyvatel. Nové soupravy Škoda Group budou nasazeny především na linkách 1, 2 a 4, kde umožní zkrátit intervaly a poskytnou vyšší kapacitu i výrazně komfortnější cestování v klimatizovaných vozech přizpůsobených místnímu podnebí.
Autor: Petr Dejnožka (zdroj: ACRI)







