Otevřít menu
Doprava dnes
-

Specialistka pro speciální zakládání ze STRABAGU Daniela Koniasová odpovídala na naše otázky na konferenci Ženy ve stavebnictví!

Daniela Koniasová je specialistka pro speciální zakládání, což zahrnuje hlavně vrtání do půdy. Ve společnosti STRABAG a.s. pracuje celkem krátce, ale zkušenosti s dopravními stavbami má velké! Exkluzivně pro DopravaDnes.cz uvedla, že v červenci začne STRABAG vrtat novou linku metra D. Více naleznete v rozhovoru!

15:58 / 2. července 2022
Specialistka pro speciální zakládání ze STRABAGU Daniela Koniasová odpovídala na naše otázky na konferenci Ženy ve stavebnictví!i

Foto: Daniela Koniasová, specialistka pro speciální zakládání STRABAG. Zdroj: ccconsulting.cz

My budeme první, kdo kopne do země

Vy jste specialistka pro speciální zakládání, což je zajímavý název. Co si pod touto pozicí můžeme představit? A jak náročné to je obzvlášť pro ženu?

Náročné je to velmi. Speciální zakládání je to, že speciálně zakládáme budovy, zakládáme mostní objekty všude, kde se nedá zakládat normálním plošným způsobem. Je to práce složitá, náročná, a to hlavně časově. Vrtáme do země, můžeme betonovat i v zimě, to znamená, že pracujeme v zimě i v létě. Vrtáme zkrátka celý rok. Neexistuje, že betonáři či asfaltéři přes zimu nedělají. My děláme pořád.

Budete vrtat novou linku metra D. Vy budete asi první, kdo kopne do země. Co se do těchto vašich prací bude zahrnovat?

Ano, je to tak. My budeme první, kdo kopne do země. Ta stavba se připravuje v podstatě dva roky. Před dvěma lety jsme odevzdali nabídku. Teď v posledním půl roce už probíhají přípravy. Vzhledem k současné situaci na trhu se stavebními materiály to bude náročné především z tohoto hlediska. My jsme vlastně  první, kdo vytvoří tu šachtu pro  budoucí ražbu metra. Naší šachtou, která je z  převrtávaných pylot, se bude spouštět veškerá mechanizace do stavební jámy. Následně se bude razit  tunel  metra.

Obyvatelé paneláků nás nebudou mít rádi, směje se Daniela Koniasová

Vy jste také vrtali tady na náměstí Jiřího z Poděbrad a zmínila jste, že jste měli strach o stabilitu půdy pod kostelem. Potkáváte se s těmito situacemi častěji, že máte strach o nějaké vedlejší budovy, které by mohly zasahovat do toho vrtání?

Teď budeme mít velký problém právě na metru D, protože  vstupní šachta, o které jsem mluvila, je v těsné blízkosti obytného domu, takže až my tam vztyčíme 120 tun těžkou mašinu a bude tam třicetimetrová věž, tak myslím, že si budou moct obyvatelé toho přilehlého paneláků na tu věž sáhnout, takže nás asi nebudou mít rádi. (smích)

Dá se těmto problémům nějak předcházet? Jak obcházíte to, aby jednotlivé přilehlé stavby nebyly poškozeny?

To se určitě nedá. Pokud se staví uprostřed obce nebo uprostřed města, tak se tomu zabránit nedá, ale samozřejmě se to dá nějakým způsobem přeprojektovat, aby tam nebyl  velký stroj, který způsobuje vibrace, otřesy a především hluk. Přeprojektovává se to na mikropyloty, ale konkrétně tady ta vstupní šachta, která tam bude sloužit 8 let po celou dobu výstavby  metra, ta se musí udělat tímto způsobem. Okolní stavby  se budou monitorovat, budou  se sledovat účinky těch vibrací a bude se v průběhu stavby zkoumat, jaký to na ně má vliv.

Autor: Karel Geba

zpět na články

inzerce

nahoru