Otevřít menu
Doprava dnes
-

Společnost Emirates uskutečnila klíčový demonstrační let na udržitelné letecké palivo

Společnost Emirates uskutečnila první ukázkový let letounu Boeing 777-300ER, jehož jeden z motorů byl poháněn 100% palivem SAF (Sustainable Aviation Fuel). Stroj odstartoval z mezinárodního letiště v Dubaji a pod velením kapitánů Faliho Vajifdara a Chálida Násira Akrama letěl více než hodinu nad dubajským pobřežím.

11:09 / 31. ledna 2023
Společnost Emirates uskutečnila klíčový demonstrační let  na udržitelné letecké palivo

Demonstrační let s pohonem SAF má zvláštní význam v době, kdy Spojené arabské emiráty (SAE) vyhlašují rok 2023 „rokem udržitelnosti“. Tento rok bude ukázkou odhodlání SAE hledat inovativní řešení výzev, jako je energetika, změna klimatu a další otázky související s udržitelností. Let podporuje společné úsilí průmyslu umožnit v budoucnu 100% létání s palivem SAF a přispět k dosažení cílů SAE v oblasti udržitelnosti. 

Demonstrační let společnosti Emirates, první na Blízkém východě a v severní Africe, který je poháněn 100% SAF, podporuje širší úsilí o snížení emisí CO2 během životního cyklu. Lety také pomohou zdokonalit návod pro budoucí demonstrace SAF a podpoří budoucí certifikaci, kdy bude pro letadla schváleno 100% palivo SAF. V současné době je SAF schváleno pro použití ve všech letadlech, ale pouze v maximálně poloviční směsi s konvenčním leteckým palivem.

Společnost Emirates spolupracovala s partnery GE Aerospace, Boeing, Honeywell, Neste a Virent na nákupu a vývoji směsi SAF, která přesně kopíruje vlastnosti běžného leteckého paliva. U každého směsného poměru byla provedena řada měření chemických a fyzikálních vlastností paliva. Po mnoha laboratorních testech a přísných zkouškách dospěli odborníci k poměru směsi, který odrážel vlastnosti leteckého paliva. Směs se skládala z osmnácti tun SAF složeného z HEFA-SPK dodaného společností Neste (hydroxidované estery a mastné kyseliny a syntetický parafinický petrolej) a HDO-SAK od společnosti Virent (hydroxidovaný syntetický aromatický petrolej). Jeden motor GE90 byl tak zásobován 100% SAF a druhý konvenčním leteckým palivem. 

Zkušební let dále prokázal kompatibilitu speciálně namíchaného SAF jako bezpečného a spolehlivého zdroje paliva. Slibný výsledek této iniciativy rovněž doplňuje soubor průmyslových údajů a výzkumů týkajících se směsí SAF ve vyšších poměrech, což připravuje půdu pro standardizaci a budoucí schválení plně kapalného SAF jako náhrady leteckého paliva, tedy výrazně nad současným limitem poloviční směsi.

První let Emirates poháněný SAF ve směsi s leteckým palivem se uskutečnil v roce 2017, a to z letiště Chicago O'Hare letadlem Boeing 777. V roce 2020 obdrželo svou první dodávku také letadlo A380 poháněné SAF a v tom samém roce společnost také zajistila 32 tun SAF pro své lety ze Stockholmu.

Publikoval: Karel Geba (čerpáno z TZ bestcg.com)

zpět na články

inzerce

nahoru