Stavba Pražského okruhu u Říčan omezí vlaky, cestujícím pomůže zvláštní autobusová linka
Výstavba strategického úseku Pražského okruhu v oblasti u Říčan přináší významné dopravní změny, které zasáhnou především cestující na železniční trati mezi Prahou a Benešovem. Od 1. do 14. listopadu budou vlaky jezdit pouze po jedné koleji, což výrazně omezí kapacitu tratě a povede k některým omezením spojů.
Linka S9, která patří mezi nejvytíženější příměstské linky v okolí Prahy, bude částečně zkrácena a pro cestující je připravena náhradní autobusová linka. Přestože jde o dočasné opatření, dopravci doporučují cestujícím počítat s delší cestovní dobou a větší časovou rezervou.
Omezení provozu na železnici
Zavedení výluky je vyvoláno budováním nové části Pražského okruhu a přípravou tunelu, který bude součástí dopravního systému kolem hlavního města. Aby bylo možné bezpečně pokračovat v pracích v blízkosti železniční infrastruktury, je nutné převést provoz na jednu kolej. Tím se výrazně sníží počet vlaků, které mohou trasou projíždět, a některé spoje bude nutné zkrátit nebo zcela vynechat. Konkrétně část spojů linky S9 nebude pokračovat až do Říčan, ale ukončí svou trasu už v Uhříněvsi. To znamená, že cestující z Říčan a okolních obcí budou muset přestoupit na náhradní autobusy nebo zvolit kombinaci vlakové a autobusové dopravy. Očekává se, že během špiček se mohou tvořit zpoždění, a proto provozovatelé radí využít alternativní trasy, případně zvolit dřívější spoje. Cestující také mohou zaznamenat větší vytížení vlaků, protože provozní kapacita tratě bude dočasně snížena.
Náhradní autobusová doprava a doporučení pro cestující
Aby se výpadek vlaků co nejvíce kompenzoval, bude během výluky zavedena speciální autobusová linka XS9. Ta spojí stanici metra C Háje, Uhříněves a Říčany v pravidelných intervalech, což má zajistit dostupnost oblasti i bez všech vlakových spojů. Linka bude obsluhovat klíčová místa, aby cestující nemuseli složitě hledat navazující dopravu. Pro obyvatele Říčan, Kolovrat či Strančic však i přesto může dojít ke znatelnému prodloužení cestovní doby. Zvýšený provoz v oblasti může způsobit také dopravní komplikace na silnicích, zejména v ranních a odpoledních hodinách. Odborníci doporučují cestujícím, aby si dopředu naplánovali cestu, sledovali informace dopravců a počítali s možným zdržením. V některých případech může být efektivní využít kombinaci vlaků, autobusů a metra, případně zvolit jiné zastávky, které nejsou omezením dotčeny.
Přínos projektu po dokončení
Ačkoli aktuální výluka přinese cestujícím určité nepohodlí, jedná se o krok k realizaci jednoho z nejdůležitějších dopravních projektů v okolí Prahy. Nový úsek okruhu po dokončení výrazně odlehčí dopravní situaci na hlavních silničních tazích, především ve směru od dálnice D1 a v okolí Spořilova. Přesměrování tranzitní dopravy mimo centrum Prahy přinese úlevu automobilistům, zkrátí dobu jízdy a sníží hlučnost i znečištění ovzduší v hustě osídlených částech metropole. Tento projekt bude mít nepřímo pozitivní dopad i na železniční dopravu, protože méně aut na silnicích znamená snadnější přístup k železničním uzlům a zlepšení dopravní dostupnosti pro příměstské oblasti. Po dostavbě úseku by se tak doprava v regionu měla stát plynulejší, lépe organizovaná a celkově bezpečnější. Krátkodobé komplikace jsou tedy investicí do dlouhodobého zlepšení dopravní obslužnosti celého Středočeského kraje a pražského regionu.
Autor: Martina Střasáková Zdroj: cnn.iprima






