STOP podvodům s emisemi
Na tiskové konferenci dne 5. září 2024 ministr dopravy Martin Kupka představil významné změny týkající se technických kontrol vozidel. Hlavním bodem bylo představení nového systému digitalizace, jenž zjednoduší a zefektivní procesy spojené s kontrolami technického stavu vozidel. Tento krok má za cíl snížit byrokracii a zlepšit kvalitu služeb.
Stát plánuje posílit kontroly STK a SME
Ministerstvo dopravy pod vedením ministra Martina Kupky plánuje posílit spolupráci s obcemi a krajskými úřady při kontrolách stanic technické kontroly (STK) a stanic měření emisí (SME). Stát již těmto orgánům poskytl nové metodiky pro efektivnější prověřování stanic. Od července příštího roku budou kontroly prováděny nejen v blízkosti kamenných STK, ale také inspekcí, čímž se má zvýšit úroveň dohledu a kvality služeb. Tato opatření mají za cíl zlepšit transparentnost a spolehlivost technických kontrol a měření emisí v celé zemi. Oba typy stanic mají být povinně zkontrolovány alespoň jedenkrát za 3 roky. Stát také plánuje zvýšit kauci v nákladní dopravě ze 100.000 na 200.000 korun. INSID bude disponovat dvěma mobilními STK a dvěma stanicemi na měření emisí, které budou kontrolovat vozidla přímo po jejich kontrole na STK a SME. Inspirací pro vznik této inspekce byly obdobné orgány v Polsku, Německu a dalších evropských státech. ,,Jasně říkám, že chystaná opatření zaměřujeme na chybující nebo dokonce podvádějící stanice, rozhodně ne na běžné řidiče. Jestli někdo oznámené změny interpretuje jako hon na řidiče a zvláště na řidiče starších vozů, tak prostě lže. Jde o to, aby se na SME/STK, tak jako jinde v Evropě, měřilo poctivě,“ řekl Kupka.
Asociace STK podporuje plán ministerstva na zpřísnění kontrol SME
Asociace stanic technické kontroly (STK) podporuje plán ministerstva dopravy na zpřísnění kontrol stanic měření emisí (SME), zejména těch v autoservisech a garážových opravnách. Mluvčí asociace Luděk Šíp uvedl, že zatímco STK provádí jen asi pět procent celkového počtu měření emisí, problémem jsou především pochybná měření v SME. „Pokud emisní technik v nějaké garáži dokáže změřit stovku aut za hodinu, je jasné, že tam něco nefunguje správně,“ dodal Šíp. Asociace proto vítá zvýšenou kontrolu těchto stanic, která by měla přispět ke zlepšení kvality měření emisí v Česku.
Autorka: Martina Střasáková