Otevřít menu
Doprava dnes
-

Technické kontroly přitvrzují? Změny vyvolaly zmatek a emoce

Motoristé v Česku se v posledních dnech dozvídají, že technické prohlídky vozidel budou údajně přísnější a že i drobnosti jako uvolněný stěrač či slabý dezén pneumatik mohou znamenat vážný problém. Realita je však složitější – řada informací vznikla spojením dvou témat, a zmatek navíc přiživila neúplná interpretace nových pravidel.

12:55 / 10. června 2025
Technické kontroly přitvrzují? Změny vyvolaly zmatek a emocei

Foto: AI

Předseda Asociace STK Luděk Šíp vysvětluje, co se skutečně mění a jaké závady mohou být pro řidiče důvodem k obavám.

Slyšeli jsme, že k 1.7.25 dochází k velkým změnám. Co se skutečně změní?

V podstatě nic. Jen zahájí činnost INSID tedy Inspekce silniční dopravy, která mimo jiné bude provozovat mobilní STK a může na silnici kontrolovat technický stav vozidel. Ale změny v hodnocení závad, o kterých některá média referovala, jsou staršího data.

O jaké změny se jedná a kdy vstoupily v platnost?

K 1. lednu 2024 vstoupily v platnost úpravy, které mění hodnocení některých závad při technických prohlídkách vozidel. Tyto změny však nejsou výsledkem národní iniciativy, nýbrž vycházejí z evropských směrnic, jejichž cílem je sjednotit postupy napříč členskými státy. Novinky tedy neznamenají výhradně zpřísnění, jak by se mohlo zdát – některé závady byly naopak překategorizovány do nižší závažnosti nebo zcela vypuštěny. Ale jiné závady se skutečně hodností přísněji. Například uvolněné zařízení pro nepřímý výhled (typicky zpětné zrcátko) nebo nečitelné štítky výrobce mohou být nově klasifikovány jako vážná závada (kategorie B), což znamená, že vozidlo dostane platnost STK pouze na 30 dnů a musí do té doby absolvovat opravu a opakovanou kontrolu. Stejně tak poškozené krycí sklo světlometu, uvolněné stěrače nebo nečitelný VIN kód spadají mezi vážné nebo dokonce nebezpečné závady.

INSID, mobilní STK a nesrovnalosti ve výkladu

K medializaci problematiky přispěl i projekt mobilní STK provozovaný společností INSID. Ten byl spuštěn s cílem zjednodušit přístup k technickým kontrolám a rozšířit dostupnost služeb. Média však spojila start tohoto systému s již platnými úpravami hodnocení závad, což vedlo k chybnému dojmu, že právě INSID je nositelem těchto „zpřísnění“. Jak upozorňuje předseda asociace Luděk Šíp, mobilní STK neprovádějí všechny kontrolní úkony jako běžné stanice, což zpochybňuje plnohodnotnost těchto prohlídek – především v oblasti měření emisí. I proto se vyplatí zvážit, kde prohlídku absolvovat. Novela vyhlášky, která vstoupí v platnost 1. července 2025, se dotkne zejména provozu mobilních STK, nikoliv rozsahu závad.

Závady, které motoristé nesmějí přehlížet

Větší důraz bude kladen na detaily, které řidiči často považovali za zanedbatelné. Kromě výše zmíněných příkladů může jít například o nefunkční kontrolku světel na palubní desce, neúplné nebo poškozené výrobní číslo karoserie, či opotřebovaný dezén pneumatik mimo zákonný limit. Tyto technické nedostatky sice na první pohled nepůsobí vážně, ale při kontrole mohou znamenat překážku k získání platného osvědčení. Vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi závad je klíčové: kategorie A zahrnuje drobnosti, které nemají vliv na bezpečnost a umožňují udělení platného osvědčení na dva roky. Kategorie B znamená vážné závady – vozidlo dostane technickou jen na 30 dnů a do té doby musí být opraveno. Kategorie C značí nebezpečné závady, které znemožňují další jízdu – auto musí být z STK odtaženo.

Nutnost přesnější komunikace a prevence paniky

Z celé situace vyplývá jediné – je nutné lépe informovat veřejnost o skutečných změnách a jejich důsledcích. Zatímco některé obavy jsou oprávněné, jiné pramení z nepřesných nebo zkreslených informací. Asociace STK apeluje na transparentnost a důsledné oddělení legislativních změn od mediálně atraktivních témat jako je mobilní STK nebo digitalizace systému. Zároveň je jasné, že technické prohlídky budou i nadále hrát klíčovou roli v zajištění bezpečnosti provozu na českých silnicích. A pokud změny přinesou větší důraz na technický stav vozidel, není to nutně špatná zpráva – pokud budou komunikovány jasně, spravedlivě a bez zbytečného strašení veřejnosti.

 

Autor: Martina Střasáková 

zpět na články

inzerce

nahoru