Technické kontroly v ČR čelí pomluvám
Praha – Technické kontroly v Česku jsou pod palbou kritiky ze strany bývalého šéfa Transparency International (TI) Davida Ondráčky, který sám sebe označuje za nezávislého experta, a který viní STK z podvodů při kontrolách.
Podle Ondráčky kontroly neplní svojí funkci a řidičům nabízejí pouze iluzi bezpečnosti. Také obviňuje STK z přijímání úplatků, aniž by však předložil jakýkoli důkaz. Zástupce STK ČR a předseda Asociace STK Mgr. Luděk Šíp však proti tomu staví statistiky, které ukazují, že téměř 10 % vozidel na STK neprojde kvůli závažným technickým závadám, které by mohly být potenciálně nebezpečné pro bezpečnost silničního provozu. A bez zásahu STK by taková vozidla ohrožovala životy a zdraví účastníků silničního provozu.
„Nejde nám o zastrašování řidičů, ale o jejich bezpečnost. Pokud vozidlo nesplňuje technické normy a ohrožuje ostatní, nesmí projít,“ říká Luděk Šíp, zástupce STK ČR, který takto reagoval na narativ o nedbalých či podvodných kontrolách technického stavu vozidel na STK.
Pochybnosti o nezávislosti kritiků STK
Ondráčka a Transparency International sdílejí argumenty a přímo podporují organizaci ASEM hájící zájmy majitelů autoopraven. Zajímavé je, že ASEM je zároveň jedním z donátorů Transparency International, což naprosto znevěrohodňuje jejich nezávislost v problematice technických kontrol. Právě tito kritici technických kontrol a samotných STK tvrdí, že STK nefungují a musí se deregulovat, aby technické kontroly mohl provádět kdokoliv.
Pochybné měření emisí v garážích
Jenže si musíme položit otázku, co dobrého by taková systémová změna přinesla? Vždyť deregulovaný systém je už dlouhé roky v oblasti měření emisí, kde působí 1 250 samostatných emisních stanic v různých autodílnách a garážích a právě v oblasti měření emisí se prokázalo podvádění a nedůslednost. Je to zřejmé i z výsledků měření emisí, kdy podle statistik neprojde méně než 3 % vozidel. Co dobrého by tedy přeneslo zřízení STK v autodílnách a garážích? Právě v takových autodílnách se dneska měří emise náklaďákům, které se do dílny ani nevejdou. Přesto v nejmenované garáži takovému náklaďáku změří emise a úspěšně projde. A je na místě upozornit, že ASEM zastupuje právě tyto emisní stanice v garážích a chce pro ně získat možnost dělat celé technické prohlídky.
Ministerstvo činí přítrž podvodům
Tomu však chce ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky učinit přítrž. Kupka posílá kontroly, které už odhalily podvádějící techniky a stanice měření emisí v garážových dílnách. Oproti tomu STK vycházejí z kontrol jen s menšími pochybeními. Podle našeho zjištění v jedné kontrolované STK šlo jen o nezkontrolovanou opěru sedadla a stahování okénka. Ve všem ostatním STK prošlo bez ztráty kytičky.
Ministerstvo dopravy se tedy intenzivně snaží zlepšit systém technických kontrol a zaměřuje se především na podvody ve stanicích měření emisí často provozovaných v autodílnách. Zjištěné podvody zahrnují praktiky jako vyndávání sondy z výfuku, používání šidítek na emisních přístrojích mimo jiné dodávaných a servírovaných právě hlavním kritikem STK, firmou, která působí v organizaci ASEM. Zdá se tedy, že právě tito podnikatelé z ASEM využívají kritiku STK a následné kontroly jako nástroj v boji o vliv a finanční zisk.
Srovnání se zahraničím
Je na místě i srovnání s jinými zeměmi, kde je deregulovaná oblast technických kontrol a ty jsou zjevně mnohem mírnější než v Česku. Třeba v Polsku, kde můžou technické kontroly dělat v každé autodílně, projde téměř 100 % vozidel, což vytváří problémy i na českých silnicích. Ještě horší situace je v Rusku a na Ukrajině, kde byly technické kontroly zcela zrušeny a stav vozového parku je podle odborníků kritický.
Přes negativní kampaň ASEM a TI ukazují analýzy, že technický stav vozového parku v Česku je lepší, než by se zdálo. Dnes je už jasné, že ani vysoké procento vozidel, která při silniční kontrole emisí neprojdou, nemají vysokou výpovědní hodnotu. Vozidla jsou vybrána cíleně s očekáváním, že neprojdou. Navíc, jak upozorňuje STK ČR, je měření na silnici méně relevantní, než měření v emisní stanici. Otázkou pak je, zda je na místě pokutovat řidiče, kteří minimálně v některých případech jsou spíše obětí nedokonalého měření na silnici. Takové praktiky mohou uškodit i těm řidičům, kteří dbají na technický stav svého auta.
Autor: Martina Střasáková