Otevřít menu
Doprava dnes
-

První zastávka TGV v České republice byla v Praze!

Dnes bylo na pražském Hlavním nádraží velmi rušno! Do Prahy přijela souprava rychlovlaku TGV. Správa železnic připravila pro fanoušky železnice rail show této vlakové soupravy. U vystaveného vlaku se vystřídala řada osobností, jednou z nich byl i ministr dopravy České republiky Martin Kupka.

19:00 / 6. června 2022
První zastávka TGV v České republice byla v Praze!i

Foto: Historická souprava vlaku TGV. Autor fotky: Karel Geba

Je lepší jednou vidět, než stokrát slyšet, nadnesl ministr dopravy

U podchodu na severním nástupišti č. 7 byl od včerejška vystaven francouzský legendární rychlovlak TGV, který je velkým symbolem francouzské železniční dopravy. Tento vlak se podařilo po spolupráci s SNCF (pozn. red. – SNCF, francouzský národní železniční dopravce) přivézt Správě železnic do České republiky. Chystá se s ním na unikátní rail show. Další zastávkou francouzské soupravy bude brněnské výstaviště, kde bude až do 9. června. Poté TGV pocestuje do Jihlavy a následně do Ústí nad Labem. Před volnou prohlídkou vlaku se uskutečnil tiskový briefing za účasti ministra dopravy Martina Kupky, generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody a velvyslance Francouzské republiky v Praze Alexise Dutertre a zástupců z SNCF.

„Mám velkou radost, že tato událost už v tuto chvíli přilákala tolik lidí, kteří se chtějí podívat na to, jak vypadá rychlovlak, který stále  ještě v různých modifikacích  na vysokorychlostních tratích ve Francii jezdí. Zároveň je jediným prezentačním vozem na území Evropské unie, který je možné tímto způsobem využít. Platí stará dobrá pravda, že je lepší jednou vidět, než stokrát slyšet. Pevně doufám, že velká část veřejnosti se bude moci podívat na to, jak vypadá vlak TGV, ale zároveň to bude důležitý signál, poněvadž se bavíme o vysokorychlostních tratích v České republice. Není to jenom vzdálená neuchopitelná vize vzdušných zámků, ale je to směr, kterým opravdu jdeme a budeme ho v následujících letech naplňovat. To, že veřejnost bude mít možnost seznámit se s konkrétním vlakem určeným pro vysokorychlostní tratě, je zároveň závazek pro českou vládu,“ zmínil na úvod akce ministr dopravy Martin Kupka.

Na tuto předváděcí akci našlo cestu mnoho lidí i s dětmi, pro které tato prohlídka byla určena, jak už zmínil ministr dopravy. Zájemci si mohli prohlédnout, jak vypadá vlak zevnitř a v jakém stylu se vozí francouzští pasažéři. K vidění byl i jídelní vůz. Na místě bylo možné prohlédnout si vícesystémovou lokomotivu Siemens Vectron v barvách Správy železnic, která má za úkol francouzský vlak přepravovat po České republice. Zájemci se mohli seznámit s provozním modelem.

Bude možné se ptát, bude možné vidět, bude možné si osahat

Z projevů všech účastníků bylo vidět, že spolupráce mezi českou a francouzskou stranou jenom vzkvétá. Máme v tuto chvíli spoustu konkrétních důkazů a zkušeností od představitelů samospráv ve Francii, Belgii, Německu, Velké Británii, kteří se také museli vypořádat s tím, že jejich územím začala procházet nová infrastruktura. Ale zároveň dnes mohou pocítit to, jaké jsou pozitivní dopady vysokorychlostních tratí. Všechny tyto informace budeme prezentovat a sdílet i s těmi, kteří v ČR v těch následujících letech budou vysokorychlostní tratě připravovat. Je to důležitý signál, protože ta další veškerá komunikace s veřejností ohledně důležité infrastrukturní stavby bude skutečně otevřená. Bude možné se ptát, bude možné vidět, bude možné si osahat i ty konkrétní zkušenosti ze světa,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Velvyslanec Francouzské republiky v Praze Alexis Dutertre navázal na ministra dopravy: „Jsem velmi rád, že zde v Praze můžeme přivítat tuto soupravu TGV č. 16, která je zde porvé. Tato souprava TGV v sobě ztělesňuje vývoj francouzské železnice, přičemž tato souprava neměla úspěch jenom ve Francii, ale v dalších zemích, kam byla vyvezena. Tato souprava nepředstavuje jenom minulost, ale také 40 let zkušeností, které Francie  má s výstavbou VRT. To je to, co chceme i zde v České republice podpořit.“

Zástupci francouzského národního dopravce navázali na slova svého velvyslance a vyzdvihli, že jejich společnost provozuje mnoho vysokorychlostních souprav, ale tato je určena jako symbol pro prezentaci vysokorychlostních tratí. Soupravu se společnost rozhodla zachovat jako historický doklad, a navíc jako symbol těchto  tratí. Souprava TGV, která přijela v těchto dnech do ČR, navíc v roce 1981 vytvořila rychlostní rekord na železnici. Pro Francouze tento vlak znamená odkaz na to, jak může vypadat budoucnost s vysokorychlostními tratěmi.

Pro přípravu VRT je nejdůležitější podpora, uvědomuje si Jiří Svoboda

„Pro přípravu VRT je nejdůležitější podpora. Děkuji za podporu České vládě a Ministerstvu dopravy, že i nadále se to myslí s vysokorychlostními tratěmi vážně. Rád bych poděkoval partnerům, bez kterých bychom to nezvládli a do budoucna nebudeme zvládat. A také děkuji za spolupráci SNCF. Když jsme kdysi začínali s tímto projektem, nemyslím tím příjezd vlaku, ale přípravu výstavby VRT, tak jsme se jednoznačně shodli, proč objevovat objevené. Jsem velice rád, že se nám povedlo přivést ten symbol,“ pronesl na tiskovém briefingu generální ředitel Správy železnic.

Generální ředitel Správy železnic exkluzivně pro redakci Dopravadnes.cz sdělil, že převoz vlaku byl velice náročný, ale je rád, že se vše povedlo. Děkoval svému managementu, který podle něj vykonal skvělou práci. Také si pochvaloval spolupráci s francouzskou stranou, která vlak propůjčí na několik dní, přičemž Jiří Svoboda upozornil na mezinárodní veletrh RAIL BUSINESS DAYS, který po několika letech umožní odborníkům i široké veřejnosti vidět aktuální trendy v železniční dopravě. „Není běžné, aby vysokorychlostní vlak byl  po takovou dobu v jedné zemi. Jsme pyšní na to, že se nám toto podařilo, aby u nás lidé mohli navštívit takovou soupravu, jakou je TGV,“ řekl pro naši redakci. Generální ředitel nakonec prozradil, že se vysokorychlostním vlakem již svezl několikrát, čímž by chtěl poukázat na to, že v Evropě je tento typ dopravy běžný a také dostupný. Nenechte si ujít brněnskou expozici Správy železnic a přijďte se podívat na to, co bude po české železnici v budoucnosti jezdit!

Na závěr akce promluvil ministr dopravy k novinářům, kterým sdělil, že výstavba vysokorychlostních tratí v České republice bude finančně náročným projektem, ale s tím vláda České republiky počítá. Dále prozradil, že se budou hledat různé formy financování. Jednou z nich je zapojení soukromého projektu formou PPP projektu, kdy stavbu i provoz financují soukromí investoři a stát jim projekt postupně splácí. K tomu už podle ministra podnikl stát první kroky. PPP projekt plánuje využít pro modernizaci části čtvrtého železničního koridoru mezi Nemanicemi a Ševětínem. Půjde o první železniční projekt, kde by stát tento způsob financování využil. Budoucnost dopravy pomocí vysokorychlostních tratí je podle Martina Kupky nevyhnutelná, protože aktuální kapacity na železnici doslova praskají ve švech.
Autor: Karel Geba

První zastávka TGV v České republice byla v Praze! Foto: Historická souprava vlaku TGV. Autor fotky: Karel Geba. První zastávka TGV v České republice byla v Praze! Foto: Jídelní vůz rychlovlaku TGV. Autor fotky: Karel Geba. První zastávka TGV v České republice byla v Praze! Foto: Historická souprava vlaku TGV. Autor fotky: Karel Geba. První zastávka TGV v České republice byla v Praze! Foto: Zájem o prohlídku rychlovlaku TGV. Autor fotky: Karel Geba. První zastávka TGV v České republice byla v Praze! Foto: Lokomotiva Siemens Vecron, která soupravu TGV převáží po ČR. Autor fotky: Karel Geba. První zastávka TGV v České republice byla v Praze! Foto: Lokomotiva Siemens Vecron, která soupravu TGV převáží po ČR. Autor fotky: Karel Geba. První zastávka TGV v České republice byla v Praze! Foto: Tiskový briefing k rychlovlaku TGV. Na fotce ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Autor fotky: Karel Geba. První zastávka TGV v České republice byla v Praze! Foto: Místo konání prezentace vlaku TGV. Autor fotky: Karel Geba. První zastávka TGV v České republice byla v Praze! Foto: Výhled z okna vlaku TGV. Autor fotky: Karel Geba. První zastávka TGV v České republice byla v Praze! Foto: Druhá třída rychlovlaku TGV. Autor fotky: Karel Geba.
zpět na články

inzerce

nahoru