Titul Česká dopravní stavba byl udělen obchvatu Opočna
V pořadí již 22. ročník soutěže Česká dopravní stavba a technologie zná své vítěze. Odborná porota udělila cenu sedmi projektům, jež nejvýznamněji ovlivnily rozvoj dopravní infrastruktury v naší republice. V kategorii Dopravní stavby zvítězil projekt obchvat Opočna II. etapa.
V soutěži Česká dopravní stavba a technologie roku 2024 zvítězila v kategorii Dopravní stavby druhá etapa obchvatu Opočna. Jedná se o významný dopravní projekt, který je součástí rozšíření strategické průmyslové zóny Solnice – Kvasiny a zlepšení veřejné infrastruktury v Královéhradeckém kraji.
Stavba II/298 Opočno, obchvat – II. etapa mimo jiné odvádí tranzitní dopravu mimo historické části centra města Opočna. Tyto části patří do „zóny v památkovém zájmu“ a také se zde nachází obchody, školy a služby. Obchvat přinesl městu zejména nižší hlukovou a emisní zátěž.
Druhá etapa obchvatu Opočna měří 1,467 km. V rámci projektu došlo k výstavbě čtyřpólového mostu o délce 129 metrů a šířce 12,5 metru. Most překlenul Zlatý potok.
Převzetí ceny
Do soutěže přihlásil stavbu zhotovitel projektu, kterým je akciová společnost M – SILNICE. Cenu v podobě sošky převzal zhotovitel společně se společností EUROVIA CZ a se zástupci investora – Královéhradeckého kraje.
Slavností vyhlášení soutěže proběhlo v prostoru Fantova sálu na pražském Hlavním nádraží. Akce se zúčastnily i významné osobnosti české politické scény – např. ministr dopravy Martin Kupka, místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček a primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda.
Zajímavé archeologické nálezy
Během zahájení prací na skrývkách ornice byl učiněn archeologický nález – objevení dvou obytných chat s keramikou. Chaty odkazují na germánské osídlení našeho území z období 100 až 250 let našeho letopočtu. Na břehu Zlatého potoka pak archeologové nalezli ještě zvířecí obětiny.
Konkrétní práce
Během druhé etapy stavby obchvatu Opočna byly provedeny přeložky účelových komunikací, kanalizačních a vodovodních přípojek a také veřejného osvětlení.
Kromě uvedených prací došlo i k úpravě odvodnění půdy a následné rekultivaci okolí. Úprava okolní krajiny si vyžádala výsev 1,72 hektaru trávníku a výsadbu tisícovky stromů a keřů. Vystavěny byly též nové chodníky a vybudováno osvětlení kruhové křižovatky.
Průběh prací
Stavba druhé etapy obchvatu probíhala po celou dobu bez dopravních omezení. První práce na druhé etapě začaly v únoru 2022 a skončily v květnu 2024. Druhá etapa obchvatu města navázala na první část, kterou kraj dokončil v létě 2020. Finanční náklady stavby první etapy obchvatu vyšly na 150 milionů Kč. U druhé etapy se náklady vyšplhaly na 230 milionů Kč včetně DPH, kdy 100 % nákladů pokryla dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
O soutěži
Soutěž Česká dopravní stavba (dříve organizována pod názvem ČDS&T) má více než 20letou tradici a za dobu své existence významně přispěla k prezentaci celého množství inovativních řešení v oblasti dopravního stavebnictví vedoucích k rozvoji a modernizaci české dopravní infrastruktury. Od roku 2024 je jejím organizátorem Svaz podnikatelů ve stavebnictví, jehož úsilím je i nadále udržovat prestiž a odbornost soutěže v rychle se rozvíjejícím světě moderních stavebních technologií.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: khk.cz, ceskadopravnistavba.cz)
