Otevřít menu
Doprava dnes
-

Transport for London čelí výpadku financování

Finanční schodek a jeho dopad na provoz MHD v Londýně. Transport for London (TfL), klíčový provozovatel veřejné dopravy v britské metropoli, čelí rozpočtovému deficitu ve výši 23 milionů liber kvůli vládnímu zvýšení zaměstnavatelských příspěvků na národní pojištění (NI).

12:05 / 25. února 2025
Transport for London čelí výpadku financováníi

Foto: Zahraniční

Zatímco jiné veřejné instituce, jako Metropolitní policie, dostaly od vlády plnou kompenzaci těchto dodatečných nákladů, TfL se musí s tímto finančním výpadkem vypořádat jinak. To vyvolává otázky, zda bude nutné omezit některé dopravní služby, zvýšit jízdné nebo provést jiné úsporné kroky, aby se podařilo rozpočet vyrovnat. Ministerstvo dopravy (DfT) sice poskytlo TfL dodatečných 500 milionů liber, ale tyto peníze nejsou určeny výhradně k pokrytí zvýšených nákladů na národní pojištění, což TfL staví do složité situace. Zvýšení zaměstnavatelských příspěvků, které od dubna stoupnou z 13,8 % na 15 %, se dotkne nejen TfL jako organizace, ale i celého dopravního sektoru v Londýně, kde náklady na pracovní sílu tvoří značnou část rozpočtu. TfL spravuje rozsáhlou síť metra, autobusových linek, tramvají, příměstských vlaků a lanovek, což znamená, že jakýkoli finanční výpadek může mít přímý dopad na dostupnost a kvalitu veřejné dopravy ve městě.

Možná řešení: Úspory, optimalizace nebo zdražení jízdného?

TfL se snaží najít úspory, které neovlivní základní dopravní služby, ale není zatím jasné, zda se to podaří bez změn pro cestující. V minulých letech se organizace zaměřila na snižování provozních nákladů, například redukci zaměstnanců v londýnském metru a reorganizaci důchodového systému. Jednou z klíčových úspor bylo snížení podílu TfL na financování důchodového fondu zaměstnanců – z původních 27,3 % na 10,5 %. Tento krok by mohl pomoci částečně pokrýt výpadek financování, ale otázkou zůstává, zda to bude dostatečné. Pokud by TfL nedokázalo pokrýt rozpočtový schodek úsporami, nabízí se několik dalších možností: Zvýšení jízdného – Londýnská veřejná doprava již patří k nejdražším v Evropě, a další zdražení by mohlo vyvolat odpor veřejnosti. Omezení některých dopravních služeb – V minulosti byly některé méně vytížené autobusové linky zrušeny nebo omezeny, což by mohlo pokračovat i nyní. Přesun financování z jiných oblastí rozpočtu TfL – Například oddálení některých investičních projektů, jako je modernizace infrastruktury. TfL však zatím neoznámilo žádné konkrétní kroky a čeká na další jednání s vládou.

Dopady na londýnskou dopravu a cestující

TfL spravuje jeden z největších dopravních systémů na světě, který každý den přepraví miliony lidí. Jakýkoli rozpočtový výpadek může vést k menší frekvenci spojů, horší údržbě infrastruktury nebo omezení investic do modernizace dopravy. Další problém spočívá v tom, že vláda při přidělování finanční pomoci nepřihlížela k faktu, že TfL generuje významné příjmy z jízdného. Na rozdíl od místních samospráv, které se primárně spoléhají na daňové příjmy, TfL financuje značnou část svého provozu z plateb cestujících, což ovlivňuje způsob, jakým může získávat další prostředky. David Bellamy, hlavní poradce starosty Sadiqa Khana, uvedl, že TfL už nyní operuje s výrazně sníženými náklady a že dopad zvýšených nákladů bude pravděpodobně cítit nejen v Londýně, ale i v dalších městech, která mají podobný model financování dopravy. Zatímco TfL hledá řešení, konzervativní lídr londýnské radnice Neil Garratt ostře kritizoval vládu za to, že se zvýšené odvody staly pro veřejnou dopravu další zátěží. Na sociálních sítích označil opatření za "Labouristickou daň z pracovních míst", která podle něj vážně ohrožuje schopnost TfL poskytovat kvalitní služby.

Co bude dál?

TfL slíbilo, že v nejbližší době oznámí další kroky, jak se vypořádat s rozpočtovým schodkem. Mezi možnými variantami se stále zvažuje zvýšení jízdného, přehodnocení některých investičních projektů nebo hledání dalších provozních úspor. Zatím není jisté, zda budou mít tato opatření přímý dopad na cestující, ale jisté je, že TfL bude muset hledat způsoby, jak se s tímto výpadkem financování vypořádat bez výrazného omezení dopravní nabídky. Ministerstvo dopravy trvá na tom, že financování TfL je dostatečné, a tvrdí, že dodatečné prostředky podpoří pracovní místa v celém Spojeném království. Londýnské úřady však upozorňují, že situace vyžaduje cílenější podporu, zejména pokud má metropolitní doprava fungovat bez omezení. TfL se nyní nachází v klíčovém bodě, kdy bude muset rozhodnout, jak zajistit provoz bez snížení kvality služeb. Jakýkoli krok směrem k úsporám nebo úpravě cen však ovlivní miliony Londýňanů, kteří na veřejné dopravě denně závisejí.

 

Autor: Martina Střasáková (Zdroj: www.bbc.com)

zpět na články

inzerce

nahoru