Otevřít menu
Doprava dnes
-

Trať do Budějovic se zkrátí a zrychlí: vlaky pojedou až 200 km/h

Poslední úsek koridoru čeká proměna. Správa železnic připravuje jednu z nejzásadnějších investic do železniční infrastruktury posledních let. V rámci modernizace IV. železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi nyní vyhlašuje výběrové řízení na zhotovitele stavebních prací pro úsek mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi.

9:21 / 31. března 2025
Trať do Budějovic se zkrátí a zrychlí: vlaky pojedou až 200 km/hi

Foto: ČTK

Tento úsek, který se dosud vyznačuje nižší traťovou rychlostí, bude přeložen do zcela nové trasy a zkrácen o přibližně čtyři kilometry. Modernizace tohoto úseku je posledním chybějícím článkem celého koridoru a přinese zásadní zlepšení pro meziregionální i dálkovou dopravu. Po dokončení budou moci na trati jezdit vlaky rychlostí až 200 km/h. Kromě zkrácení jízdní doby nabídne nová trať také vyšší spolehlivost a komfort cestování.

Technicky náročný projekt v nové stopě

Stávající trať mezi Sudoměřicemi a Voticemi vede členitým terénem, často v obloucích a s menším stoupáním. To limituje rychlost vlaků a zároveň ztěžuje pravidelný a plynulý provoz. Nová přeložka trati bude vybudována mimo stávající trasu, a to tak, aby splňovala nejpřísnější technické a bezpečnostní standardy. Součástí plánované výstavby bude několik technicky náročných staveb – například nové mosty, přemostění komunikací a vodních toků, ale také železniční tunely, které umožní přímější vedení trasy a odstranění ostrých oblouků. Nové vedení trati nejen zrychlí dopravu, ale výrazně zlepší i její plynulost, což ocení jak cestující ve vlacích, tak dispečeři plánující provoz. Projekt je v tuto chvíli ve fázi přípravy, přičemž zadávací dokumentace byla zveřejněna v březnu 2025. Stavba samotná by měla být zahájena v průběhu roku 2026 a dokončení se očekává v roce 2028.

Význam pro cestující i region

Modernizace posledního úseku IV. koridoru přinese několik pozitivních dopadů. V první řadě půjde o zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Českými Budějovicemi, a to až o několik minut. Vlaky nebudou muset projíždět pomalými úseky, a díky vysokorychlostnímu standardu může trať sloužit i pro nové typy vlakových souprav, včetně budoucích rychlíků nebo expresních spojů. Zásadní bude také zvýšení kapacity trati. Nové technické řešení umožní hladší provoz většího množství vlaků, což je důležité jak pro osobní, tak i nákladní dopravu. Právě nákladní přeprava se v posledních letech stává opět významnější, a to i v kontextu přesunu zboží ze silnic na koleje. Nová trať tedy přispěje i k ekologičtějšímu způsobu dopravy. Pozitivní změnu zaznamenají i okolní obce. Výstavba trati v nové stopě umožní odklonit část provozu z obydlených oblastí, čímž se sníží hluková i emisní zátěž. Tím se zlepší kvalita života obyvatel žijících v blízkosti staré trati, která v některých případech vedla přímo přes centra obcí.

Moderní železnice pro 21. století

Tento projekt je důkazem, že se železnice v České republice mění. Směřuje k moderní, spolehlivé a ekologické formě dopravy, která bude konkurenceschopná vůči automobilové i letecké dopravě. Investice do infrastruktury, jako je právě modernizace IV. koridoru, jsou klíčové pro udržitelný rozvoj dopravy nejen v jižních Čechách, ale v celé republice. Správa železnic tak opět potvrzuje svou roli jako hlavní hybatel rozvoje železniční sítě. S každým dokončeným úsekem se zvyšuje bezpečnost, rychlost a spolehlivost dopravy, a přibližuje se doba, kdy budou cestující vnímat železnici jako první volbu pro své cesty po republice i do zahraničí.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: spravazeleznic

zpět na články

inzerce

nahoru