Otevřít menu
Doprava dnes
-

Třetina českých řidičů nedodržuje při jízdě na dálnicích bezpečnou vzdálenost. Na silnicích 1. a nižších tříd je situace ještě horší

Ze statistik Ministerstva dopravy vyplývá, že doporučený odstup 2 vteřiny od ostatních vozidel nedodržuje mimo obec bezmála 70 % řidičů! Současnou situaci by mělo zlepšit nově instalované dopravní značení na vozovce vybraných dálničních úseků. Značení pomůže řidičům poznat bezpečnou vzdálenost.

16:38 / 7. října 2022
Třetina českých řidičů nedodržuje při jízdě na dálnicích bezpečnou vzdálenost. Na silnicích 1. a nižších tříd je situace ještě horšíi

Foto: BESIP

Nedodržování správné distance od ostatních vozidel spadá do skupiny nejčastějších dopravních nehod. Zhoršuje navíc následky nehod s jinou přímou příčinou, například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost.

Jedna vteřina k zastavení vozidla nestačí

Data z českých komunikací za loňský rok ukázala, že třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup 2 sekund; na silnicích 1. a nižších tříd mimo obec dokonce téměř 70 % řidičů.

Ministerstvo dopravy má k dispozici statistiku mapující situaci, kdy řidiči udržují vzdálenost mezi vozidly 1 sekundu a méně. Na silnicích 1. a nižších tříd se, v nezastavěné části obce, dopouštěl porušení bezpečného odstupu pod touto hranicí každý třetí řidič osobního vozidla.

Vteřinová a menší vzdálenost mezi vozidly téměř vylučuje možnost, aby řidič při nenadálé situaci zvládl zastavit včas a bezpečně.

Zhruba tři čtvrtiny sekundy potřebuje řidič k tomu, aby si vůbec všiml, že se před ním děje něco nečekaného; další čas potom vyžaduje manévr vozidla. Dostatečný časový prostor k včasnému brždění či jiným vhodným reakcím tak poskytnou dvě vteřiny.

Nové dopravní značení na vybraných dálnicích

Z hlediska nehodovosti představuje podzim a zima pro řidiče náročné období. Kratší dyn, zhoršující se počasí a s ním spojená snížená viditelnost (šero, déšť, mlha, tma) vyžadují disciplinovanost a dodržování bezpečného odstupu.

„Řidiči si často při jízdě ani neuvědomují, že jsou k vozidlu před sebou příliš blízko. Chceme proto motoristům tuto situaci co nejvíce usnadnit a důležitost tohoto pravidla jim připomínat. Proto rozšiřujeme informativní značení k bezpečnému odstupu a nechali jsme ho nově nainstalovat i na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D48. Řidičům toto značení pomůže přímo na vozovce bezpečný odstup poznat,“ řekl Martin Kupka, ministr dopravy.

Na dálnici D1 se značení nachází na 156,5 km v úseku u Velké Bíteše, na dálnici D5 na 26,5 km v úseku u Zdic a na dálnici D48 na 58 km v úseku u Nošovic.

Vzdálenost mezi jednotlivými šipkami, které řidič uvidí na vozovce, odpovídá jedné sekundě. Optimálně by tedy řidič měl mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním vidět vždy dvě šipky, konkrétně jednu uprostřed vzdálenosti mezi svým a dalším autem a druhou těsně za ním.

Vodorovné značení doplňuje též svislé dopravní značení „Bezpečný odstup“ a proměnné dopravní značení na dálnicích (informační tabule) se sdělením „Dodržuj odstup/ Keep distance“.

Odhad vzdálenosti bez dopravního značení

Dvouvteřinová vzdálenost se dá podle Tomáše Neřolda, vedoucího BESIP, odhadnout i bez dopravního značení. „Stačí si vybrat nějaký pevný bod na silnici či vedle ní (dobře poslouží třeba strom či sloup veřejného osvětlení) a ve chvíli, kdy vozidlo před vámi tento bod se svým vozidlem mine, začněte počítat čas. Neměli byste k tomuto bodu se svým vozidlem dorazit dříve, než napočítáte právě dvě vteřiny,“ vysvětlil.

Dalšími body, které pomohou s odhadem bezpečné vzdálenosti, jsou směrové sloupky umístěné na rovných úsecích silnice ve vzájemné vzdálenosti 50 m. To je zhruba bezpečná vzdálenost od ostatních vozidel, jede-li auto rychlostí 100 km za hodinu.

K dodržení bezpečného  odstupu od ostatních vozidel při jízdě lze také využít mnemotechnickou pomůcku „HALB TACHO“. Ta se propaguje v Německu, kde platí zákonná povinnost udržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Pomůcka říká, že by měl řidič od vozidla před sebou držet takový odstup, jenž se rovná polovině rychlosti, kterou vidí na svém tachometru.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: BESIP)

zpět na články

inzerce

nahoru