Otevřít menu
Doprava dnes
-

Trump hrozí cly na evropské zboží: Dopady na dopravu a logistiku

Nově zvolený americký prezident Donald Trump znovu oživuje téma obchodních sporů mezi Spojenými státy a Evropskou unií a pohrozil zavedením nových cel na evropské zboží. Tento krok by mohl mít zásadní dopad na transatlantické obchodní vztahy, ale i na dopravu a logistiku, která zajišťuje přepravu zboží mezi těmito klíčovými partnery.

10:13 / 22. ledna 2025
Trump hrozí cly na evropské zboží: Dopady na dopravu a logistikui

Foto: pinterest

Změny v přepravních tocích

Transatlantická doprava představuje jednu z nejvýznamnějších obchodních tras na světě. Zavedení cel na evropské produkty, jako jsou automobily, stroje, potraviny či spotřební zboží, by mohlo snížit objem dovozu do USA. Tento pokles by se dotkl zejména námořní a letecké přepravy, která zajišťuje tok těchto produktů. Dopravní společnosti by mohly čelit problémům s vytížením kapacit. Snížení objemu přepravy by vedlo k vyšším nákladům na jednotku zboží a následnému zdražení dopravních služeb, což by mohlo dále zkomplikovat situaci pro obchodní partnery na obou stranách Atlantiku.

Dopady na logistické společnosti

Logistické firmy v Evropě i USA by musely reagovat na změny v poptávce po jejich službách. Na evropské straně by mohlo dojít k hledání nových trhů pro export, například v Asii či Latinské Americe, což by znamenalo změnu přepravních tras. Na americké straně by cla zvýšila ceny evropských produktů, což by mohlo vést ke zkrácení dodavatelských řetězců a většímu tlaku na domácí výrobce. Přístavy v USA, jako je New York, Houston nebo Savannah, by mohly zaznamenat pokles příjmů z manipulace s nákladem. Evropské přístavy, například Hamburk nebo Rotterdam, by čelily přebytečné kapacitě a možným ztrátám v objemu přepravovaného zboží. Dlouhodobé dopady na dopravu a logistiku: Zavedení cel by mohlo mít dlouhodobé dopady na dopravní infrastrukturu a investice na obou stranách Atlantiku. Snížený objem přepravy by mohl ovlivnit rozvoj přístavů, letišť a dalších logistických zařízení, která závisí na stabilní obchodní výměně. Na druhou stranu by zvýšené náklady na dovoz mohly podpořit lokální výrobu a s ní související regionální dopravu, což by vedlo k většímu vytížení silniční a železniční infrastruktury. Tento trend by však mohl přinést i vyšší ekologickou zátěž v podobě emisí CO2.

Možné zvýšení poptávky po alternativních dopravních řešeních

V případě zavedení cel by evropské firmy mohly hledat alternativní způsoby, jak snížit dopad zvýšených nákladů. Jednou z možností by bylo přesunutí zboží přes země, které nemají s USA podobné obchodní omezení. To by mohlo zvýšit poptávku po multimodální přepravě kombinující silniční, železniční a námořní dopravu. Další možností by byl nárůst role letecké přepravy, která je vhodná pro přepravu dražších produktů, u nichž by cla nemusela tolik ovlivnit poptávku. Rychlost dodání by v tomto případě mohla převážit nad vyššími náklady.

 

 

Autor: Martina Střasáková (zdroj: www.ctk.cz) 

zpět na články

inzerce

nahoru