U Napajedel začíná výsun unikátního dálničního mostu, který překlene řeku Moravu
Ředitelství silnic a dálnic začalo vysouvat ocelovou konstrukci unikátního dálničního mostu přes řeku Moravu u Napajedel. Jedná se o první výsun, během kterého se během dvou dnů most posune o 36 metrů. Následovat budou další dva výsuny. Most bude dlouhý 117 metrů, přičemž jeho ocelová konstrukce včetně oblouku bude vážit více než 1 700 tun.
Konstrukce mostu překlene řeku Moravu díky třem výsunům. „Vysunujeme ji podélně ve třech taktech. Jednotlivé takty máme plánovány v délkách 36 m, 46 m a 35,15 m. Ocelovou konstrukci vyrábíme v naší mostárně v Brně a na místo ji postupně přivážíme v nočních hodinách jako nadměrný náklad. Aktuálně již máme na stavbě přesně polovinu mostu,“ upřesnil hlavní stavbyvedoucí ze společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s Ondřej Kubíček.
Stavební ruch u Napajedel neutichne ani v zimním období. „Montážní práce už nyní provádíme pod lokálním zastřešením a pro možné provádění protikorozní ochrany mostu budeme muset instalovat zastřešení celé šířky konstrukce. Toto zastřešení bude pohyblivé tak, aby byl možný posun při provádění těchto prací v různých podélných částech. Budeme dále tedy provádět práce na nosné konstrukci a budeme ji výsuny posouvat do definitivní polohy tak, abychom mohli na přelomu zimy a jara navést a namontovat oblouk. Na levém břehu řeky Moravy blíže k Otrokovicím chceme například do zimy postavit a zaizolovat opěrnou zeď a dále pracovat na násypu dálnice D55,“ doplnil Kubíček.
Dálniční most na D55 umožní kapacitní překonání řeky Moravy a výrazně v místě zvýší plynulost a bezpečnost silničního provozu. Součástí stavby je také protihluková stěna, která ochrání obytnou zástavbu Napajedel před hlukem z dálnice. Jedná se o ocelový jednopolový most, jehož nosná konstrukce je společná pro oba směry budoucí dálnice. Most je realizován v předstihu před dálničním úsekem mezi Napajedly a Babicemi jednak z důvodu špatného stavu současného mostu na silnici I/55, ale také aby byl co nejdříve ukončen stav, kdy musí řidiči sjíždět z dálnice přes kruhový objezd u čerpací stanice, kde se zejména ve špičkových časech tvoří kolony.
Autor: Lucie Sogelová (zdroj: TZ ŘSD)