Otevřít menu
Doprava dnes
-

ÚOHS pokutoval České dráhy za chyby při nákupu vlaků

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vyměřil Českým drahám pokutu ve výši 6 milionů korun. Důvodem jsou nesprávnosti při změnách objednávky elektrických a bateriových jednotek, které podle úřadu porušily zadávací podmínky rámcové dohody. Rozhodnutí je pravomocné a České dráhy uvažují o obranné žalobě.

9:49 / 10. října 2025
ÚOHS pokutoval České dráhy za chyby při nákupu vlakůi

Foto: AI

Co se stalo: změna objednávky a zásah do rámcové dohody

Zakázka původně vyhlášená v roce 2019 se týkala dodávky elektrických jednotek EMU 160. České dráhy poté dodatek ze začátku roku 2023 změnily původní plán: místo 19 elektrických jednotek objednaly 15 EMU a 4 bateriové elektrické jednotky (BEMU). Podle ÚOHS šlo o podstatnou změnu rámcové smlouvy, která nebyla přípustná, protože mohla ovlivnit výběr dodavatele. Úřad upozorňuje, že minimálně jeden konkurenční dodavatel potvrdil, že by měl zájem o zakázku, kdyby zahrnovala i bateriové jednotky. Předseda ÚOHS, Petr Mlsna, potvrdil, že rozklad Českých drah byl zamítnut. Rozhodnutí tedy nabylo právní moci, a dráhy pokutu musí uhradit.

Reakce Českých drah a právní sporná místa

České dráhy reagovaly, že se se rozhodnutím seznámí a zváží další kroky. Trvají na tom, že k porušení zákona nedošlo a že změna objednávky byla motivována požadavky Moravskoslezského kraje a zaváděním systémů ETCS a ECM. Dráhy tvrdí, že proces byl transparentní a že původní rámcová smlouva umožňovala změny a rozšíření. Namítají, že battery jednotky byly doplňkem sníženého počtu EMU, nikoliv samostatnou novou zakázkou. Úřad ale uvedl, že bateriové jednotky nebyly nutné vzhledem ke stávajícím technickým standardům tratí (ETCS bude zaváděno až po roce 2029), a že změna mohla ovlivnit konkurenci v tendru.

Dopravní dopady a důsledky pro veřejný sektor

Pokuta sice není pro Dopravní podnik zásadně likvidační, ale udává precedens pro to, jak budou veřejné zadávky prověřovány. Ovlivnit může i budoucí zakázky na vlaky nebo modernizaci vozového parku. Z hlediska dopravy jde o citlivý moment: regionální trh s jednotkami pro elektrifikované tratě je relativně úzký a jakýkoli narušení důvěry může zvýšit náklady nebo komplikovat nové investice. Dále se ukazuje, že i změny během běhu smlouvy nejsou bez rizika — při zadávání kontraktů musí být důsledně respektovány rámcové podmínky a předvídatelnost pro všechny soutěžitele.

Perspektiva do budoucna

České dráhy mají možnost podat správní žalobu u Krajského soudu v Brně, ale zatím musí pokutu zaplatit. Je pravděpodobné, že spor nebude uzavřen rychle. V širším pohledu tento případ přitahuje pozornost k progresivnímu dohledu nad veřejnými zakázkami v dopravě. Pokud se ukáže, že kontrolní orgány dokážou i po letech zahájit řízení, může to vést k větší opatrnosti u zadavatelů i dodavatelů. Ve světle tohoto rozhodnutí bude zajímavé sledovat, jak budou České dráhy přistupovat k dalším zakázkám, zda budou slučovat funkční změny se smlouvami od počátku nebo budou usilovat o pevnější právní rámce pro budoucí úpravy.

 

Autor: Martina Střasáková Zdroj: ceske noviny

zpět na články

inzerce

nahoru