Otevřít menu
Doprava dnes
-

V Brně byl zahájen jeden z nejnákladnějších infrastrukturních projektů MHD

V moravské metropoli byla zahájena významná stavba, a to prodloužení tramvajové trati vedoucí na sídliště Kamechy. Dopravní podnik města Brna uvede trať o délce 1 400 metrů za 1,8 miliardy Kč do provozu na konci roku 2027.

7:12 / 28. února 2025
V Brně byl zahájen jeden z nejnákladnějších infrastrukturních projektů MHDi

Foto: Vizualizace projektu. Zdroj: SDP ČR

V Brně se začala stavět nová tramvajová trať, která se napojí na stávající tramvajovou smyčku Ečerova. Trať dále povede kolem ulice Vejrostova a podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová tramvajová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy.

„Dnes zahajujeme stavbu, která přinese novou, moderní tramvajovou trať do jednoho z nejrychleji rostoucích brněnských sídlišť Kamechy. Prodloužení trati zlepší dostupnost oblasti a přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě místních obyvatel. Ohromným úspěchem je fakt, že se Dopravnímu podniku města Brna podařilo zajistit dotaci z programu Doprava 2021–2027, která pokryje 85 % nákladů. To nám výrazně usnadní realizaci tohoto klíčového projektu, jehož celkové stavební náklady činí 1,8 miliardy korun. Do zkušebního provozu by měla být stavba předána v prosinci roku 2027,“ uvedla Markéta Vaňková, primátorka města Brna.

Součástí nové trati bude i ražený tunel o délce 320 metrů.

„Projekt zahájí přípravné práce, během nichž dojde ke kácení dřevin, přeložkám inženýrských sítí v oblasti a odstranění drobných staveb. Na ně naváže stavba mostu přes tramvajovou trať propojující Vejrostovu a Šemberovu ulici, který bude alternativním napojením oblasti obkroužené ulicemi Foltýnova–Kuršova. Další fází pak bude ražba tramvajového tunelu a stavba opěrných zdí, výstavba autobusové smyčky Kamechy, autobusového zálivu Hostislavova a parkoviště Kuršova. Finální etapou je pak realizace tramvajového svršku, montáž trakčního vedení, technologické zařízení tunelu, tramvajové trati ve smyčce Ečerova a měníren,“ popsal Petr Kratochvíl, radní města Brna pro dopravu.

Nákladný, ale i ekologický projekt

Výstavba uvedené tramvajové trati patří k nejnákladnějším a také k nejvýznamnějším dopravním stavbám v Brně. Po zprovoznění trati bude do Smyčky Kamechy zajíždět tramvajová linka 1 a přibližně polovina spojů tramvajové linky 3 prodloužených ze smyčky Rakovecká.

„Místní obyvatelé nyní musí přestupovat a využívat autobusové linky 52 a 54. Po prodloužení tramvajové tratě na Kamechy bude tato lokalita obsloužena primárně tramvajovými linkami 1 a 3, které nabídnou dostatečnou kapacitu a krátký interval bez nutnosti přestupu. Dalším důležitým aspektem je vliv na životní prostředí – reorganizací autobusové dopravy dojde ke snížení hlukové zátěže a emisí škodlivých látek do ovzduší,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB).

V rámci projektu se bude klást pozornost i na ochranu přírody a životního prostřední. Všechny stavbou vykácené dřeviny totiž budou nahrazeny novými. Město předpokládá, že nechá vysadit přes 800 nových stromů a přes 3 500 keřů.

Zahájení a průběh stavby

Začátek stavebních prací je plánován na dnešek, tedy 28. února 2025, kdy DPMB předá staveniště zhotoviteli. Projekt bude realizovat Společnost TT Bystrc – Kamechy EUROVIA + TuCon + Marti Tunnel, která nabídla cenu 1 842 143 177 Kč bez DPH.

„Práce budeme provádět ve velmi hustě zabydlené oblasti. Jsme si plně vědomi toho, že to může způsobit dočasné komplikace. Uděláme všechno proto, abychom tyto vlivy zmírnili. Hlavní stavební činnost bude probíhat souvisle vyjma zimních přestávek postupně na celé trase. Podle prováděných technologií bude na místě působit až stovka lidí a strojů tak, aby se zde mohly první cestující svézt na konci roku 2027 a část Žebětín–Kamechy se tak stala dostupnější,“ informoval Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS, jejíž součástí je EUROVIA CZ.

Samotný průběh stavby bude k nahlédnutí na webu salinounakamechy.dpmb.cz a na facebookové stránce Šalinou na Kamechy. „Se sdílením informací z průběhu stavby máme velmi dobré zkušenosti. Při stavbě tramvajové trati ke kampusu se ukázalo, že veřejnost informace o tak unikátních dopravních stavbách zajímají, což nás těší a budeme v předávání zajímavostí z postupu projektu pokračovat,“ doplnil Havránek.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)

zpět na články

inzerce

nahoru