Otevřít menu
Doprava dnes
-

V České republice chybí řidiči MHD. Dopravní podniky chtějí zjednodušit jejich nábor

Ze statistik Sdružení dopravních podniků vyplývá, že v České republice chybí zhruba na pět stovek řidičů. Situace se od minulého roku prakticky nezměnila, i za loňský rok evidovalo sdružení podobný nedostatek řidičů. Navzdory tomu však v žádném městě nedochází ke snižování dopravních výkonů.

15:57 / 28. května 2023
V České republice chybí řidiči MHD. Dopravní podniky chtějí zjednodušit jejich nábori

Foto: V ČR chybí přes pět set řidičů MHD. Zdroj: SDP ČR

Česká republika se i v letošním roce potýká s nedostatkem řidičů MHD. „Personální situace v dopravních podnicích, co se týká počtu řidičů, je podobná, jako v loňském roce. Ve 22 dopravních podnicích, které patří do SDP ČR, pracuje přes deset tisíc řidičů. V loňském roce jsme uváděli, že celkově chybí asi pět set řidičů, nyní je situace podobná, nicméně mezi jednotlivými dopravními podniky panují rozdíly,“ popsal Tomáš Pelikán, předseda Sdružení dopravních podniků České republiky (SDP ČR).

O nepříznivé situaci jednala minulý týden Dopravně provozní skupina, která funguje v rámci SDP ČR. Setkání proběhlo v Praze a sešli se na něm zástupci ze 13 českých a 8 slovenských dopravních podniků. „Někteří dopravci mají stav naplněný (např. Dopravní podnik města České Budějovice nebo Dopravní společnost Zlín─Otrokovice), jinde řidiči chybí, ale v menších městech jsou to jednotky lidí. Maximálně dopravním podnikům chybí do 10 % řidičů,“ informoval Jan Seitl, předseda Dopravně provozní skupiny SDP ČR.

Zatím nikde v ČR nedochází k omezování dopravní obslužnosti, jelikož nedostatek řidičů je řešen brigádníky či přesčasovými směnami. SDP ČR doufá, že situaci ohledně náboru nových řidičů pomůže vyřešit i změna legislativy, kterou sdružení podporuje a jedná o ní s Ministerstvem dopravy ČR. Úprava legislativy by se měla například týkat zjednodušení lékařských prohlídek u řidičů trolejbusů, na které by se nově pohlíželo jako na řidiče autobusů.

„Více zájemců o práci řidiče by mohla přinést i změna legislativy, která by za určitých podmínek snížila věkovou hranici pro řízení autobusu z 21 na 18 let. To by bylo možné například u řízení minibusů, nebo by podmínkou bylo absolvování odborného učiliště nebo střední školy s dopravně-technickým zaměřením,“ dodal Jan Seitl.

SDP ČR vnímá dlouhodobý nedostatek zaměstnanců i v jiných odborných profesích, jako jsou automechanici, autotronici a další elektro profese. Pracovníci na těchto pozicích jsou podobně jako řidiči ve vyšším průměrném věku, a tak budou zanedlouho dopravní podniky muset čelit kritickému nedostatku těchto zaměstnanců, kteří jsou ovšem pro provoz nepostradatelní. Prakticky všechny dopravní podniky ve větších městech nabízí lidem se zmíněným zaměřením pracovní pozici.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: SDP ČR)

zpět na články

inzerce

nahoru