Otevřít menu
Doprava dnes
-

V Liberci přešli cestující během covidu z MHD do aut

Během posledních let, kdy bylo cestování ovlivněno covidem, se cestující z autobusů a tramvají veřejné městské dopravy v Liberci přesunuli do automobilů. Podle opozičního zastupitele a lídra kandidátky Liberec otevřený lidem (LOL) Jaromíra Baxy je to kvůli zhoršení městské dopravy.

14:46 / 9. července 2022
 V Liberci přešli cestující během covidu z MHD do auti

Foto: Ilustrační foto. Zdroj fotky: IDOL.

Vedení Liberce by se mělo zaměřit na zlepšování MHD

Prodloužily se intervaly, rozpadly se přestupní vazby, takže dojet z jednoho místa ve městě trvá mnohem déle než dřív, řekl. Končící koalice Starostů pro Liberecký kraj, ANO a ODS se podle něj měla zaměřit na zlepšování MHD.

Do roku 2019 ale podle údajů z výročních zpráv Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) cestujících v městské dopravě přibývalo. Zlom přišel až s koronavirovou pandemií. Zatímco v roce 2019 přepravily autobusy a tramvaje libereckého dopravního podniku přes 38.500 cestujících, o rok později jich bylo o pětinu méně a loni lidí v MHD v Liberci ještě ubylo. Podle předsedy představenstva Michala Zděnka přišel dopravní podnik na tržbách za dva roky covidu o 80 milionů korun, což je propad zhruba o čtvrtinu.

Propad na tržbách byl také důvodem, proč se od 1. ledna 2021 rozhodlo město Liberec po osmi letech zdražit jízdné v městské dopravě z 20 na 24 korun, ale jen v případě jednorázových jízdenek. Předplatné zůstalo stejné. Když letos od dubna stát snížil slevy v dopravě v případě dětí, studentů a seniorů ze 75 procent na 50 procent, zdražily v Liberci jen jednotlivé jízdenky. U předplatného se město rozhodlo výši slev zachovat a dorovnat rozdíl z městského rozpočtu.

Úbytek cestujících zaznamenali v souvislosti s pandemií i regionální dopravci a ani teď se ještě všichni cestující do veřejné dopravy nevrátili. "Situace se od jara zlepšuje, odhadujeme, že už jsme na nějakých 95 procentech toho, co bylo před covidem. Hodně pomohlo zrušení roušek a respirátorů ve veřejné dopravě, víme o spoustě lidí, kteří za těchto podmínek veřejnou dopravu využívat nechtěli," řekl Otto Pospíšil, ředitel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji.

Na úhradách za prokazatelné ztráty z městské dopravy vyplatilo město Liberec za poslední čtyři roky dopravnímu podniku bezmála 1,2 miliardy korun, za čtyři roky se náklady zejména v souvislosti s covidem zvýšily o pětinu. Desítky milionů ale investoval v posledních čtyřech letech Liberec i do oprav a rekonstrukcí svých silnic. Podle primátora Jaroslava Zámečníka (Starostové pro Liberecký kraj) prošlo obnovou 39 komunikací, v přípravě je výstavba Nové Pastýřské, která by měla ulevit centru města. "Řadu projektů ale zkomplikoval covid a také válka na Ukrajině," dodal primátor.

Vývoj hospodaření libereckého dopravního podniku a počtu cestujících:

  2018 2019 2020 2021
Tržby MHD (mil.Kč) 187,426 142,649 108,380

112,414

Výnosy (mil.Kč) 624,953 555,608 516,858

533,650

Náklady (mil.Kč) 624,146 555,263 516,630

533,280

Dotace Liberce (mil.Kč) 247,378 263,282 306,643

301,425

Počet cestujících (mil.) 37,710 38,539 30,417

28,583

Publikoval: Filip Červinka (Zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru