Otevřít menu
Doprava dnes
-

V metru jsou nejoblíbenější jednosedačky. DPP je otáčí bokem ke směru jízdy

Pražský dopravní podnik nechal před necelými dvěma lety ve dvanácti soupravách metra otočit každou druhou jednosedačku bokem ke směru jízdy. Důvodem byl test preferencí cestujících. Z výsledků ankety, kterou realizoval v dubnu, vyplynulo, že skoro polovina z nich otočení uvítala. Podnik začal s otáčením dalších sedaček ve vlacích na linkách A a B.

13:16 / 25. července 2022
V metru jsou nejoblíbenější jednosedačky. DPP je otáčí bokem ke směru jízdyi

Foto: www.novinky.cz

Každá druhá jednosedačka je otočena zatím ve 12 vlacích typu 81-71M. Do konce září letošního roku dojde k úpravám v dalších 68 soupravách. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) k tomto kroku přistoupil na základě výsledků dubnové ankety mezi cestujícími. Té se zúčastnilo téměř 20 tisíc respondentů.

„Otočení jednosedaček ve vlacích, které jezdí na linkách A a B, jsem navrhl DPP před zhruba dvěma lety. Všímal jsem si, že významná část cestujících na nich sedí opřena o bočnici vagonu a vůbec nevyužívá opěradlo. Já tak sedám také. Anketa DPP jasně ukázala, že na jednosedačkách takto sedí nejvíce cestujících. Proto dává smysl cestujícím vyjít vstříc a otočit část jednosedaček i ve zbylých vlacích 81-71M,“  vysvětlil Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. města Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Anketa rovněž zahrnovala volnou otázku týkající se nápadů na zlepšení komfortu v pražském metru. Mezi deseti nejčastějšími návrhy se objevila instalace nových panelů s odjezdy nejbližších souprav i obrazovky s odjezdy spojů povrchové dopravy. Ty DPP nainstaluje do dalších stanic do konce roku 2022.

„Chceme dělat cestujícím cestu co nejvíce pohodlnou i uživatelsky přívětivou, proto budeme taky pokračovat v přidávání monitorů zobrazující příjezd nejbližších dvou vlaků v obou směrech do stanice. Důležitá maličkost, která zjednoduší cestování. Snažím se s DPP, aby cesta pražskou MHD byla co nejkomfortnější, ale taky bezpečná a bez zbytečného běhání po eskalátorech či schodech,“ dodal Adam Scheinherr.

Nejoblíbenější jsou jednosedačky

Anketu s názvem „Sedačky ve vlacích metra“ realizoval DPP on-line na svém webu. Probíhala od 6. do 30. dubna 2022 a měla 12 otázek. Vyplývá z ní následující:

- téměř 60 % dotázaných využívá metro v pracovním týdnu denně (asi třetina dokonce denně);

- více než 85 % respondentů využívá metro alespoň 2-3x týdně;

- přes 53 % účastníků ankety využívá metro pro středně dlouhé cesty trvající 10-20 minut;

- nejvytíženější linku pražského metra představuje C (více než 55 % dotazovaných);

- 44 % si vždy ráda sedne, pokud je volná sedačka;

- v 63 % jsou oblíbené jednosedačky, z nichž 48 % se vždy opírá o bočnici vagónu, bez ohledu na to, jestli je sedačka už otočena nebo nikoliv;

- bezmála 90 % cestujících nepovažuje za omezování sezení na jednosedačkách bokem ke směru jízdy, ačkoli to zabírá více místa.

„V těchto dnech začali pracovníci Škoda Transportation, která pro nás zajišťuje údržbu vlaků 81-71M formou Full Service, s otáčením jednosedaček v dalších vlacích. V každé soupravě je nutné otočit 24 jednosedaček,“ uvedl Marek Kopřiva, člen představenstva a technický ředitel DPP – Metro.

Otočení znamená rovněž úpravu nohou, na kterých jsou připevněny sedačky i zádržný systém pro cestující. Technické úpravy jednosedaček budou realizovány v rámci plánovaných oprav nebo na soupravách momentálně mimo provozní výkon, teda zhruba 3-5 souprav týdně. „Plánujeme otočit polovinu jednosedaček v dalších 68 vlacích tak, aby byly do začátku podzimu, tj. přelomu září a října dokončeny. Zůstane nicméně 13 souprav, kde jednosedačky nemůžeme otáčet. Jedná se totiž o jiný typ, s větším úhlem sklonu jejich kovového skeletu. Pokud bychom je jednoduše otočili, zasahovaly by do ostění vagónu,“ doplnil Marek Kopřiva.

Plastové nebo polstrované

V této otázce, jež byla též součástí ankety, preferuje necelých 60 % polstrované sedačky, přičemž 49 % s látkovým potahem a necelých 10 % koženkovým. Takřka 42 %, upřednostňuje plastové sedačky bez jakéhokoliv polstrování či potahu.

Modernější vlaky, infopanely ve stanicích, více bezpečnosti nebo průchozí vagony

V rámci ankety padl také nápad otočit úplně všechny sedačky ve vlacích metra bokem ke směru jízdy nebo modernější vozy a sedačky z jiného materiálu, než plastové, nebo polstrované s látkovým potahem; intenzivnější úklid vlaků i stanic, znovuzavedení automatického otevíraní všech dveří (jako před pandemií covidu-19) a již zmíněné navýšení počtu infopanelů ve stanicích o časech odjezdů nejbližších souprav metra a povrchové dopravy.

„Pro metro D, a také automatizaci linky C připravujeme na příští rok vyhlášení veřejné zakázky na nové, plně automatické soupravy metra. Z pohledu údržby, úklidu, vandalství a bezesporu z hygienického hlediska preferujeme plastové sedačky, nicméně budeme přihlížet i k preferencím cestujících,“ uvedl Marek Kopřiva

Několik respondentů navrhovalo častější kontroly revizorů a/nebo policie v metru, více bezpečnostních kamer; v neposlední řadě rovněž průchozí vagony v soupravě. K tomu  Marek Kopřiva řekl: „V nových automatických vlacích, které plánujeme nakoupit pro linku D i C s tím počítáme, plně průchozí soupravy je jeden z našich požadavků. Nové, modernější a plně automatické vlaky bude mít pražské metro se spuštěním provozu na lince D nebo v rámci automatizace linky C. Co se týká bezpečnosti, do konce letošního roku dokončíme výměnu původních, už zastaralých analogových bezpečnostních kamer v prostorech metra za nejnovější digitální IP kamery s vyšším rozlišením.“

Co se týká infopanelů s odjezdy povrchové dopravy, do konce letošního roku plánuje DPP osadit 30 kusů. Šest z nich bude stát na Letišti Václava Havla Praha (Terminál 1 a 2), další ve stanicích Anděl, Dejvická, I. P. Pavlova, Florenc B, Karlovo náměstí, Letňany, Náměstí Republiky a Vysočanská.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: www.sdp-cr.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru