Otevřít menu
Doprava dnes
-

V novém jízdním řádu 2025 vyjedou na trať nové ComfortJety i Baltic express

Jízdní řád 2025 přinese mimo jiné zavedení čtyř párů vlaků Baltic express z Prahy do Gdyně a také postupné zavádění jednotek ComfortJet. K výrazným změnám v jízdních řádech však nedojde.

10:44 / 16. srpna 2024
V novém jízdním řádu 2025 vyjedou na trať nové ComfortJety i Baltic expressi

Foto: EC Berliner. Zdroj: Archiv ČD

Zavedení Baltic expressu

Nabídka komerčních vlaků i dálkových spojů zůstává v jízdním řádu 2025 bez velikých změn. Novinkou ale budou čtyři páry vlaků s názvem Baltic express, které vyjedou na trať už za čtyři měsíce.

„V mezinárodní kooperaci s PKP Intercity nabídneme přímé spojení Prahy a Pardubic s Kladskem, Vratislaví, Poznaní, Bydhoští a Trojměstím na pobřeží Baltského moře. Tato nabídka podstatně zjednoduší a zrychlí cestování mezi Českem a Polskem a přispěje k turistické a obchodní výměně mezi našimi zeměmi. Dosud totiž všechny dálkové vlaky do Polska jezdily přes Bohumín, což pro západní část naší republiky představovalo značnou zajížďku. Například cesta z Prahy do Gdaňska se tak zkrátí zhruba o 3 hodiny,“ informoval Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Vlaky Baltic express budou odjíždět z Prahy, a to zhruba 10 minut před 7., 11., 15. a 19. hodinou. Na území České republiky pak zastaví v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Letohradu, v Jablonném nad Orlicí a v Lichkově. Následovat budou zastavení v Polsku – např. v Kladsku, Vratislavi či Poznani. Cesta mezi Prahou a Vratislaví zabere cca 4 hodiny, trasa z Prahy do Poznaně vyjde na méně než šest hodin. Z Pardubic pak doba jízdy potrvá o hodinu méně.

 „Věříme, že o nové vlaky bude mezi Čechy a Poláky zájem. Množství měst na trase Baltic expressu má bohatou minulost a kulturní i historickou spojitost s Českem. Jde tedy o atraktivní cíle pro české turisty. Polská města pak mohou generovat značný počet turistů směřujících do Česka. Jen ve čtveřici největších měst na trase žije přes 2 miliony obyvatel. Představují také důležitá hospodářská centra. Spoje mají velký význam i v rámci vnitrostátní dopravy. U nás zajistí přímé, rychlé a pohodlné spojení ze severozápadní části Pardubického kraje do hlavního města,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Soupravy Baltic express budou tvořit moderní a klimatizované vozy Českých drah a PKP Intercity. Cestující navíc určitě potěší palubní Wi-Fi síť či možnost dobíjení cestovní elektroniky. Vlaky též umožní cestování osobám na vozíku a budou uzpůsobeny i na přepravu jízdních kol. Občerstvení pak zajistí služba ČD Minibar.

Nové ComfortJety

V rámci nového jízdního řádu 2025 společnost České dráhy převezme další jednotky ComfortJet.

 „Cestující se s nimi setkají nejprve na vnitrostátních vlacích IC 510 / 511 ‚Ostravan‘ Bohumín – Praha – Bohumín a IC 512 / 515 ‚Ostravan‘ Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín. Následně pak budou uváděny do provozu na mezinárodních linkách ‚Berliner‘ a zhruba ve druhé polovině roku bychom je chtěli začít nasazovat také na spoje do Rakouska a Maďarska. Díky tomu nabídneme nejmodernější vlaky také domácím cestujícím mezi Prahou a Ústím nad Labem nebo mezi Prahou a Brnem,“ popsal Jiří Ješeta.

Další změny v jízdním řádu

Větší počet změn u dálkové dopravy bude patrný pouze v železničním uzlu Praha. Kvůli stavebním pracím na Smíchově a stavu železničního mostu na Výtoni budou vlaky linky Ex 6 Západní a Bavorský expres vedeny obvykle přes Krč a nezastaví ve stanici Praha-Smíchov. Valná část linek na východ od Prahy bude mít jako nově výchozí a také cílovou stanici Praha hlavní nádraží (místo nádraží Praha-Vršovice).

Menší změny se projeví i na zahraničních úsecích. Například spoj EC Sobieski z Vídně do Gdyně bude nově začínat i končit ve Varšavě. Pro další cestu na sever Polska bude nutný přestup na polské vnitrostátní spoje.

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: TZ ČD)

V novém jízdním řádu 2025 vyjedou na trať nové ComfortJety i Baltic express Foto: Jednotky ComfortJet. Zdroj: Archiv ČD.
zpět na články

inzerce

nahoru