Otevřít menu
Doprava dnes
-

V Olomouckém kraji zruší některé vlakové spoje

S platností od 11. prosince budou v Olomouckém kraji zrušeny čtyři desítky méně vytížených vlakových spojů. Optimalizace regionální železniční dopravy kraje, kterou dnes schválilo zastupitelstvo, by měla přinést roční úsporou téměř 30 milionů korun.

21:19 / 27. června 2022
V Olomouckém kraji zruší některé vlakové spojei

Foto: olomoucka.drbna.cz

V původním návrhu optimalizace železniční dopravy v kraji byla plánována roční úspora ve výši 267.875 takzvaných vlakokilometrů. To by snížilo výdaje na železniční dopravu asi o 57,5 milionu korun. S tímto návrhem však nesouhlasily některé obce a města. Schválený dokument tak obsahuje omezení železniční dopravy o 140.668 vlakokilometrů ročně. Finanční úspora činí 29,2 milionu korun. Z této částky připadá 26,6 milionu korun na Olomoucký kraj; na sousední Zlínský kraj potom 2,6 milionu korun.

Na konci letošního roku budou například na Šumpersku a Jesenicku zrušeny některé ranní vlakové spoje mezi stanicemi Šumperk a Jeseník; dále na Přerovsku a Olomoucku odpolední vlak jedoucí z Olomouce do stanice Hranice na Moravě či některé spoje mezi Přerovem a Vsetínem. Jezdit přestanou i vybrané ranní a večerní vlaky mezi Olomoucí a Moravským Berounem.

Michal Zácha (ODS) náměstek hejtmana, dnes zastupitelům sdělil, že schválené omezení se dotkne 42 vlakových spojů; původně však návrh počítal s 89 spoji. Nejvíce se diskutovalo o redukci vlakových spojů na trati z Šumperka do Koutů nad Desnou s odbočkou na Sobotín. Tu vlastní Svazek obcí údolí Desné. „Z původního návrhu několika desítek spojů k omezení jsme po dohodě se svazkem přistoupili k omezení celkem osmi spojů," poznamenal náměstek.

Náklady na železniční dopravu kvůli vyšším cenám energií v posledních měsících výrazně rostou. Podle Záchy přistoupilo hejtmanství k omezení vlakových spojů právě z důvodu rostoucích cen energií, kdy se očekávají velké doplatky za železniční dopravu. „Proto jsme s dopravcem zasedli k jednomu stolu a hledali úspory pro příští rok," dodal.

Postupné zvyšování nákladů letos umocnilo prudké zdražení pohonných hmot po ruské invazi na Ukrajinu. Hejtmanství tak za dopravní obslužnost kraje musí platit více peněz. Letos bude včetně příspěvku měst a obcí stát 1,627 miliardy korun. To je přibližně o 165 milionů korun víc, než činila částka schválená na rok minulý.

V roce 2021 koupili cestující v Olomouckém kraji 18,363.311 jízdenek IDSOK, což je meziročně o 9,3 % více. Asi 44 % cestujících loni využívalo linkovou autobusovou dopravou, 39 % cestujících jezdilo městskou hromadou dopravou v Olomouci, 8 % cestujících cestovalo MHD v jiných městech, 9 % pasažérů přepravily regionální vlaky.

V souvislosti s vyššími finančními nároky na dopravní obslužnost vzrostla cena jízdného na veřejnou linkovou dopravu v Olomouckém kraji od 1. června v průměru o 15 %.

Publikoval: Petr Dejnožka (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru