V Ostravě pokračuje realizace nových jízdních pruhů pro cyklisty
Do poloviny června vzniknou na rušné městské třídě 28. října - Opavská v Ostravě vyhrazené a ochranné jízdní pruhy pro cyklisty. Nové cykloopatření v úseku Frýdlantských mostů vyjde asi na tři miliony korun bez DPH.
Kromě zvýšení bezpečnosti cyklistů ve městě mají úpravy také podpořit udržitelnou formu mobility. Jízdní pruhy navážou na stávající cyklistické trasy. Novináře o tom dnes informovala Gabriela Pokorná, mluvčí magistrátu.
Dvanáctikilometrová městská třída patří k nejfrekventovanějším dopravním tepnám v krajském městě. Je přímým spojením mezi centrálním městským obvodem Moravská Ostrava a Přívoz; také jedním z nejlidnatějších obvodů, tj. s Porubou.
Mluvčí magistrátu také uvedla, že obyvatelé města dlouhodobě požadují přímé a bezpečnější cyklistické spojení těchto městských částí. Na obou stranách ulice by preferovali dělené stezky pro chodce a cyklisty. Avšak jejich vybudování je ze stavebního hlediska náročné. Město se tak prozatím rozhodlo pro kompromis, tedy změnu dopravního značení a vymezení pruhů pro cyklisty.
"Práce na řešení úprav pro cyklisty jsme zahájili v roce 2020. Obdobně jako řada dalších vyspělých měst jsme chtěli aplikovat kroky k takovému rychlému řešení, které prostřednictvím nestavebních úprav podpoří cyklistickou dopravu ve městě. Hledání dohody s dotčenými subjekty zabralo dva roky, stále nejsme u konce, ale rozhodně je pozitivní, že jsme nalezli shodu na několika klíčových bodech a větší část trasy již můžeme uskutečnit," sdělila k problematice Zuzana Bajgarová (ANO), náměstkyně primátora.
Trasa z centra města po vodárnu by měla být kompletně hotová ještě letos. Aktuálně se pracuje u Frýdlantských mostů. "Ačkoli řešení pro lidi na kolech, kterých aktuálně projede územím několik stovek denně, není zatím na 100 procent, je to určitě posun ke zvýšení jejich bezpečnosti. Zároveň jsou zachovány dva jízdní pruhy pro auta, které byly s ohledem na aktuální intenzitu dopravy a zajištění průjezdu integrovaných záchranných složek v místě nezbytné,“ dodala náměstkyně.
První část úprav dopravního značení zlepšujících pohyb cyklistů přibyla ve městě už v loňském roce. Podobná opatření se plánují také v Opavské ulici, tedy na nejproblematičtějším úseku trasy. Na úpravu velmi rušné silnice s vyšší povolenou rychlostí bylo navrženo několik případných variant. Změny ale nebude možné provést bez drobných stavebních úprav. I z důvodu opravy mostu přes řeku Odru je město chce uskutečnit až v příštím roce.
Jízdní pruh vyhrazený cyklistům je určen pouze pro cyklisty. Ostatní vozidla do něj mohou vjíždět jen v zákonem stanovených případech. Ochranný jízdní pruh může naopak sloužit i dalším vozidlům a ze zákona je povoleno na něj vjíždět. Například v případě, kdy přiléhající jízdní pruh není pro vozidlo dostatečně široky, což je typické třeba pro autobusy.
Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)
