Otevřít menu
Doprava dnes
-

V Praze začne jezdit první vodíkový autobus Škoda H´City

V Praze se v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku objeví autobus na vodíkový pohon. Praha bude prvním městem, kde bude toto vozidlo testováno v pravidelném provozu. Přepravit se tímto autobusem budou moct cestující převážně na lince 170 Jižní Město – Pražská čtvrť.

13:05 / 25. listopadu 2022
V Praze začne jezdit první vodíkový autobus Škoda H´Cityi

Foto: Nový vodíkový autobus Škoda H´City. Zdroj: DPP

V tendru Dopravního podniku hl. m. Prahy na pronájem vodíkového autobusu zvítězila Škoda Group. Společnost dodala DPP nejnovější model Škoda H´City. Autobus tento týden představily Škoda Group a DPP na veletrhu Czechbus.

„Dopravní podnik hlavního města Prahy musí být vlajkovou lodí technologií 21. století, které zajištují vysoký komfort pro cestující i své okolí. Aktuálně nejen rozvíjíme tramvajovou sít a po 70 letech stavíme novou trolejbusovou trať, nově také začínáme testovat i vodíkovou technologii. Ta umožňuje velice pohodlný, plynulý provoz bez vibraci, je maximálně tichý a autobus sám o sobě neprodukuje žádné emise. Po otestovaní budeme mít potřebné zkušenosti z provozu i včetně finanční náročnosti, abychom se rozhodli, zda se městu vyplatí rozšířit vozový park o jednotky či desítky vodíkových autobusů,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Spotřeba a financování

Škoda H´City je nízkopodlažní, lokálně bezemisní vozidlo kategorie Standard o délce 12 metrů s celovozovou klimatizací. Jedná se o autobus vybavený palivovými články, ve kterých je vzájemnou reakcí vodíku s kyslíkem ze vzduchu vyráběna elektrická energie pro trakční pohon. Do vzduchu se pak jako vedlejší produkt chemické reakce uvolňuje vodní pára. Vodíkové nádrže autobusu jsou naplněny zhruba za 10 minut, což je mnohem kratší doba, než jak je tomu u nabíjení běžných bateriových elektrobusů. Autobus je kromě toho vybaven bateriemi, které slouží k vyrovnání výkonových požadavků (rozjezdy, rekuperace při brzdění), ale umožňují i nouzový dojezd cca 2 kilometry (např. pro pojíždění v zázemí DPP).

Projekt testování vodíkového autobusu včetně jeho financování schválila letos v únoru Rada hl. m. Prahy. Náklady spojené s pronájmem a údržbou vodíkového autobusu činí 54 korun bez DPH za jeden ujetý kilometr. Cena zahrnuje kompletní servis a údržbu vozidla i zaškolení řidičů DPP. Druhou částí finančních nákladů bude nákup a plnění vodíku. Jeho spotřeba se odhaduje 10 kilogramů na 100 kilometrů a cena je pak zhruba 300 Kč na jeden kilogram. Autobus by mohl za jeden rok najezdit cca 40–50 tisíc kilometrů, čímž by náklady na vodíkový autobus byly vyšší než na ten naftový zhruba o 2 miliony Kč.

Technologie a testování

„Vodíkový pohon je pro nás z pohledu pravidelného provozu nová technologie, kterou si nejdříve chceme vyzkoušet v typických podmínkách Prahy v běžném provozu s cestujícími a během všech ročních období, obdobně jako jsme v minulosti testovali různé typy trolejbusů či elektrobusů. Potřebujeme získat důležité údaje o technických a provozních parametrech, jízdních vlastnostech a chování vozidla v zimním i letním období, vyhodnotit je z provozního i nákladového hlediska, než se rozhodneme vodíkové autobusy případně nakoupit do vozového parku DPP. Vodík považujeme za další možnost diverzifikace zdrojů. Zhruba tři čtvrtiny výkonů DPP jsou lokálně bezemisní, když jsou zajišťovány elektrickou trakcí, tj. metrem a tramvajemi. S elektrifikací vybraných autobusových linek v souladu s naplňováním klimatických závazků na úrovni Prahy či ČR a zaváděním bateriových trolejbusů nebo elektrobusů se tento podíl bude ještě zvyšovat. DPP má však za úkol zajišťovat veřejnou dopravu v Praze i v krizových situacích, např. při přerušení provozu metra, blackoutu apod. Proto musíme zohledňovat také energetickou bezpečnost a zachovat si alespoň 25 % vozového parku nezávislého na nabíjecí infrastruktuře. Provozně nezávislá vozidla zatím budou v naftovém nebo hybridním provedení, ale pevně věříme, že výsledky testování nám potvrdí, že lokálně bezemisní vodíkový pohon nám může k větší diverzifikaci zdrojů také pomoci. Pokud bychom vodíkové autobusy v budoucnu nakupovali, jejich domovem by pravděpodobně byly naše garáže na Kačerově a v Hostivaře, kde by podle velikosti vozového parku mohla vzniknout i vlastní plnící stanice na vodík,“ doplnil Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP. 

Pro testování vodíkového autobusu DPP vytipoval linku 170 Jižní Město – Pražská čtvrť, která zajišťuje tangenciální spojení barrandovského sídliště s oblastí Jižního Města. „Základními kritérii pro výběr linky byly její délka – v případě této se jedná o 40 kilometrů na jeden oběh, tj. kolem 300 kilometrů za den a ročně cca 40–50 tisíc, dále kopcovitý terén typický pro řadu pražských autobusových linek, nasazovaná vozidla typu Standard (12 metrů) a v neposlední řadě vedení trasy v blízkosti první veřejné vodíkové plnicí stanice na území hl. m. Prahy v ulici K Barrandovu, která by měla být v nejbližší době uvedena do provozu, což by nám umožnilo v průběhu prvního čtvrtletí 2023 zahájit testovací provoz autobusu s cestujícími. Příští rok nás čeká další etapa rekonstrukce Barrandovského mostu, není proto vyloučeno, že se vodíkový autobus Škoda H’City objeví i na jiných linkách v jižní části Prahy,“ řekl Jan Barchánek.

Základní parametry vodíkového autobusu Škoda H’City

Délka: 12,02 metrů
Šířka: 2,55 metrů
Výška: 3,40 metrů
Počet míst k sezení: 26
Kapacita cestujících: až 85
Konstrukční rychlost: 80 km/h
Dojezd na jedno naplnění: minimálně 300 až 350 kilometrů
Kapacita zásobníku vodíku: 39 kg při tlaku 350 barů, z toho využitelných cca 36 kg

Testování vodíkového autobusu potrvá dva roky s možností prodloužení na celkem čtyři roky.

Publikoval: Filip Červinka (zdroj: DPP)

V Praze začne jezdit první vodíkový autobus Škoda H´City Foto: Interiér autobusu. Zdroj: DPP.
zpět na články

inzerce

nahoru