Otevřít menu
Doprava dnes
-

V roce 2024 se má začít stavět boskovická železniční spojka

Boskovická spojka, která má zajistit přímé železniční spojení Blanska a Brna s Boskovicemi, by se měla stavět v letech 2024 a 2025. Příprava je aktuálně ve fázi územního řízení. To začalo v lednu a 16. března je naplánované v brněnském kině Scala veřejné projednání, uvedl v tiskové zprávě ředitel společnosti Kordis JMK Jiří Horský. Stavba se připravuje už zhruba 15 let. V posledních letech však pomalé přípravy zastínila obnova krátké tratě z Hrušovan u Brna do Židlochovic a elektrizace a modernizace tratě ze Šakvic do Hustopečí.

14:11 / 7. března 2022
V roce 2024 se má začít stavět boskovická železniční spojka i

Foto: pixabay.com

Vzhledem k tomu, že jde o novostavbu s délkou více než jeden kilometr, je stavba spojky do Boskovic, jejíž cena by měla být 1,8 miliardy korun, složitější. Budila odpor ve Lhotě Rapotině. Zde se místní před čtyřmi lety vyjádřili v referendu proti stavbě. Kvůli tomu Správa železnic i upravovala technické řešení a trať umístila na vysoký násep, aby místo přejezdu vznikl podjezd na silnici, po které jezdí těžká nákladní auta z kamenolomu.

Důvodem stavby nové trati do Boskovic je jednak zkrácení dojezdových časů z Brna a Blanska a také průjezd přímých elektrických vlaků mezi Brnem a Boskovicemi. Počítá se totiž s elektrizací až do Boskovic. Dnes se musí přestupovat na motorový vlak ve Skalici nad Svitavou. Stavba trati začne jižně od stanice ve Skalici odbočkou z koridorové tratě a kolem Lhoty Rapotiny. Bude pokračovat do Boskovic, před nimiž se napojí na současnou trať. Díky novostavbě a modernizaci současné tratě bude možné zvýšení traťové rychlosti z 50 na 95 kilometrů za hodinu. Vlak z Boskovic do Blanska bude jezdit 14 minut, do Brna potom 39 minut. Ve špičce mají vlaky jezdit z Boskovic po 30 minutách, jinak po hodině. Letovice, které leží na koridoru směrem od Brna za Skalicí, o žádné spoje nepřijdou.

V Boskovicích vznikne přestupní uzel mezi vlaky a autobusy. Nádraží bude mít dvě nástupiště. Příchod je plánován podchodem. Budova se má rekonstruovat a přiblížit se původní podobě. U nádraží má rovněž vzniknout dostatečná parkovací kapacita pro auta cestujících, kteří zde budou přestupovat z individuální dopravy na veřejnou. Stavba zlepší řízení provozu u přilehlého přejezdu.

Přestupní uzel v Boskovicích má také změnit spojení pro obce z Drahanské vrchoviny, jako jsou Suchý či Žďárná, směrem do Brna. Autobusy budou navazovat na vlaky už v Boskovicích. V Blansku tak nebude nutné přestupovat, což zkrátí cestovní dobu.

 

Publikovala: Dagmar Lánská (zdroj: ČTK)

zpět na články

inzerce

nahoru