Otevřít menu
Doprava dnes
-

Ve Středočeském kraji vyrážejí na trať modernizované RegioSpidery

České dráhy zahájily ve Středočeském kraji provoz prvního modernizovaného motorového vozu Regio-Shuttle RS1 v barvách Pražské integrované dopravy. Do konce ledna příštího roku vyjede na středočeské koleje celkem devět takovýchto vozů.

11:35 / 11. dubna 2025
Ve Středočeském kraji vyrážejí na trať modernizované RegioSpideryi

Foto: Zmodernizovaný vůz Regio-Shuttle RS1 v barvách PID. Zdroj: Archiv ČD

Cestující ve Středočeském kraji se mohou těšit na další moderní regionální vlaky. České dráhy totiž posílají na trať v tomto regionu zmodernizované motorové vozy RegioSpider. Původem se jedná o vozy z Německa. Devět vozů, které budou dodány v první fázi zakázky, budou obsluhovat spoje z Benešova u Prahy do Vlašimi, Sedlčan a Tábora.

RegioSpidery přinášejí na méně vytížené tratě vyšší kvalitu vlaků, jelikož disponují spolehlivými a osvědčenými technologiemi. Navíc se jedná o bezbariérové vozy, které po provedené modernizaci nabízejí cestujícím vysoký komfort.

„Vzhledem ke své kapacitě aktuálně představují prakticky jedinou moderní náhradu už letitých motoráků řady 810 a starších jednotek RegioNova. Středočeši si tak po panterech a liškách mohou začít zvykat na dalšího člena železniční zvířecí rodiny. A ačkoliv vím, že pavouci nepatří zrovna mezi ty nejoblíbenější domácí mazlíčky, nepochybuji, že RegioSpidery si cestující oblíbí a budou s nimi jezdit rádi,“ popsal Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Nahradí již vysloužilé vozy

Národní dopravce nasadí v následujících dvou letech ve Středočeském kraji celkem 34 motorových vozů RegioSpider, a to především na východě regionu, kde jsou ještě v provozu jednotky RegioNova nebo motorové vozy řady 810. Kromě Benešovska tak modernizované vozy poputují ještě na Nymbursko a Kolínsko.

„S kolegy neustále pracujeme na tom, aby cestování vlaky v rámci systému PID ve Středočeském kraji bylo pro cestující komfortní a odpovídalo požadavkům a očekáváním, které jsou v dnešní době na ně kladeny.  Motorové vozy RegioSpider v systémovém designu PID nahradí starší a již nevyhovující motorové jednotky 810 a jsem přesvědčen o tom, že s jejich nabízeným servisem budou cestující spokojeni,“ sdělil Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.

Léty osvědčená kvalita

RegioSpidery jezdí v České republice od roku 2011. Osvědčily se na několika regionálních spojích, jako např. na Liberecku či Vysočině. Vozy pro Středočeský kraj zakoupily České dráhy u společnosti Heros. Vyrobené byly v letech 1997 a 1998 a poté jezdily u německých dopravců HzL, BSB a SWEG. Pro svoje dobré vlastnosti se počet RegioSpiderů postupně rozšířil z původních 33 kusů na aktuálních téměř 60 kusů. Jejich množství však stále roste.

„Pro mnoho obyvatel Středočeského kraje je vlak neodmyslitelnou součástí jejich života pro cestu do práce, do školy nebo za službami. Středočeská veřejná doprava musí být nejen spolehlivá, ale také pohodlná a musí odpovídat standardům 21. století. Moderní RegioSpidery přinášejí cestujícím lepší komfort, bezbariérovost a moderní vybavení, které jim cestování usnadní. Postupně se nám daří zlepšovat železniční dopravu i v těch částech kraje, kde by jinak hrozilo, že lidé budou stále odkázáni na zastaralé soupravy,“ konstatovala Petra Pecková, hejtmanka Středočeského kraje.

Vysoký standard cestování

Vozy, jejichž výrobcem je společnost Stadler, jsou koncipovány jako nízkopodlažní. Dvojice motorů s celkovým výkonem více než 500 kW pohání všechny nápravy ve dvounápravových podvozcích, což má za následek pohodlný a měkký chod a také vysokou dynamiku jízdy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a jejich kapacita se pohybuje podle provedení kolem 70 míst k sezení.

„Cestující ve Středočeském kraji dlouhodobě volají po modernějších a pohodlnějších vlacích, a právě proto pokračujeme v postupné obnově vozového parku. RegioSpidery sice nejsou zcela nové, protože nové soupravy této velikosti se v Evropě pro neelektrifikované tratě nevyrábějí, ale prošly modernizací, která jim umožní nabídnout vyšší komfort a spolehlivost na méně vytížených tratích, kde dlouhá léta jezdily zastaralé motorové vozy. Věřím, že cestující ocení nejen bezbariérový přístup a lepší vybavení, ale také fakt, že tato vozidla jsou připravena na budoucí provoz v souladu s novými bezpečnostními standardy ETCS. Naší prioritou je, aby vlaková doprava ve Středočeském kraji byla moderní, pohodlná a spolehlivá – a to i na těch tratích, které nejsou hlavními tahy, ale pro místní obyvatele znamenají klíčové spojení,“ informoval Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

Vozy Regio-Shuttle RS1 zmodernizovala společnost DPOV. V rámci obnovy byly upraveny interiéry, nainstalovány klimatizační jednotky, Wi-Fi síť, zásuvky a USB porty pro dobíjení cestovní elektroniky. RegioSpidery dostaly také moderní informační systém a vlakový zabezpečovač.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: ČD)

Ve Středočeském kraji vyrážejí na trať modernizované RegioSpidery Foto: RegioSpider na nádraží ve Vlašimi. Zdroj: Archiv ČD.
zpět na články

inzerce

nahoru