Otevřít menu
Doprava dnes
-

Vídeň rozšíří flotilu o dvacet autobusů na vodíkový pohon

Vídeňské veřejné dopravy se od léta dočká nového kroku směrem k ekologickému palivu. Městský dopravní podnik Wiener Linien uvede do provozu dvacet autobusů poháněných vodíkem, které bude město vyrábět samo. Tento krok představuje další významný milník v realizaci vodíkové strategie Vídně.

8:08 / 9. dubna 2025
Vídeň rozšíří flotilu o dvacet autobusů na vodíkový pohoni

Foto: Technika

Nasazení vodíkových a hybridních autobusů

Vídeň pokračuje v rozvoji své vodíkové infrastruktury a podniká další klíčové kroky. Od léta bude dopravní podnik postupně zařazovat dvacet vodíkových autobusů do svého provozu. Linku 39A v oblasti Döbling bude obsluhovat deset dvanáctimetrových vozidel od portugalské společnosti CaetanoBus, přičemž tankování zajistí čerpací stanice ve vídeňské čtvrti Leopoldau. V druhé polovině roku dojde k modernizaci i na linkách 2A a 3A v centru města. Deset stávajících elektrobusů, jejichž životnost skončila, nahradí minibusy od italského výrobce Rampini. Tyto novinky budou kombinovat vodíkový pohon s elektřinou a staly se tak prvními minibusy s touto pokročilou technologií. Nabíjení a tankování probíhat v areálu společnosti Wiener Netze v Simmeringu.

Celý tento projekt využívá vodíkovou infrastrukturu, kterou město Vídně vybudovalo. ,,Vyrábíme regionální vodík, z Vídně pro Vídeň. Pokrýváme celý hodnotový řetězec: Wien Energievyprodukuje vodík z obnovitelných zdrojů energie, Wiener Netze ho použije k tankování autobusů dopravce Wiener Linien a ty bezpečně a bez emisí dovezou cestující do cíle,“ říká Monika Unterholzner, zástupkyně generálního ředitele městského koncernu Wiener Stadtwerke, pod které uvedené podniky spadají.

Testování vodíkových autobusů již začalo 

Cestující se mohou těšit na možnost využít vodíkové autobusy už v průběhu jara. V březnu totiž začal dopravní podnik testování vodíkového autobusu od firmy Arthur Bus. K tomu navíc byla představena první nízkopodlažní vodíková verze autobusu, kterou vyrobil jihokorejský Hyundai. Tento autobus, o délce 12 metrů, má palivový článek o výkonu 90 kW a elektromotor s výkonem 180 kW. Po dobu tří let bude sloužit jako testovací vozidlo pro Wiener Linien.

Technologie vodíkových autobusů s tlakem 700 barů, které Vídeň nasazuje, je unikátní v Evropě. Většina ostatních výrobců používá systém s tlakem 350 barů. Vyšší tlak umožňuje ukládat více vodíku, což zajišťuje delší dojezd a efektivnější provoz než u tradičních dieselových autobusů. Vodíková čerpací stanice v Leopoldau zvládá obsluhovat oba typy tlakových systémů.

 

Autor: Martina Střasáková 

zpět na články

inzerce

nahoru