Víme, kde se podvádí na emisích
Podvody v měření emisí na stanicích měření emisí (SME) se v České republice stávají čím dál závažnějším problémem, jak ukazují nedávné případy odhalené Ministerstvem dopravy. Tyto případy poukazují nejen na nedostatky v systému dohledu, ale i na sofistikované metody, kterými se stanice snaží obcházet pravidla, aby dosáhly falešných výsledků.
Foto: SME používají sofistikované metody, kterými se snaží obcházet nastavená pravidla. Zdroj: Pinterest
Příklady podvodů na konkrétních stanicích
Jedním z nejvýraznějších případů je SME č. 410404 v Praze-Šeberově. Tato stanice v roce 2023 vykázala 5170 měření emisí u zážehových motorů a 5332 u vznětových, přičemž ve všech případech dosáhla 100% úspěšnosti. Taková čísla vzbudila podezření, že zde dochází k manipulaci s výsledky. Kontrola provedená SOD v listopadu 2023 skutečně odhalila nedovolené úpravy na přístrojích a následně vedla k okamžitému uzavření stanice a odebrání oprávnění k činnosti.
Podobné praktiky byly odhaleny i na stanici SME č. 110902 v Praze-Kyjích. Tato stanice vykázala 1246 měření u benzínových a 2180 u naftových vozidel, rovněž s 100% úspěšností. V květnu 2024 zde byla nalezena zařízení, která umožňovala manipulaci s měřením kouřivosti, a stanice byla uzavřena 22. května 2024. Přesto však i zde provozovatelé stanice brzy obnovili činnost, neboť získali nové oprávnění.
Dalším alarmujícím příkladem je SME č. 440409 v Klatovech. Zde bylo provedeno 2052 měření u benzínových a 2325 u naftových vozidel, přičemž podíl podezřelých měření dosáhl 53 %, ale stanice stále vykazovala 100% úspěšnost. Tento zjevný nesoulad vedl k tomu, že stanice byla 29. května 2024 uzavřena. Ovšem i zde byla činnost brzy obnovena, což poukazuje na nedostatečné právní mechanismy, které by takovým manipulacím efektivně bránily.
Techniky manipulace a jejich důsledky
Podvody na SME jsou často prováděny pomocí technicky náročných, ale efektivních metod. Jednou z nejběžnějších technik je použití emulátorů otáček, které přístrojům umožňují měřit kouřivost při nižších otáčkách motoru, než je předepsáno. Tento trik vede k falešným výsledkům, které ukazují, že vozidlo splňuje emisní normy, i když by za standardních podmínek neprošlo.
Dalším běžným trikem je používání tzv. "šidítek" mezi vysílačem a přijímačem v opacimetru, zařízení, které měří kouřivost výfukových plynů. Tento způsob manipulace je poměrně jednoduchý, ale velmi účinný, neboť zakrytí části přístroje může výrazně snížit naměřené hodnoty emisí.
Existuje také sofistikovanější metoda, při níž se používají kalibrační sklíčka k simulaci správných výsledků. Tato sklíčka jsou běžně používána k testování přesnosti měřicích přístrojů, ale v rukou zkušených podvodníků mohou být zneužita k úpravě výsledků měření tak, aby vozidlo prošlo kontrolou, i když nesplňuje emisní limity.
Pro vozidla vybavená systémem OBD (On-Board Diagnostics) existují dokonce speciální mezikusy, které dokáží čistit paměť závad a zároveň manipulovat s parametry, které jsou odesílány do měřicího přístroje. Tento mezikus je schopen změnit otáčky motoru, které přístroj zaznamenává, což opět vede k falešným výsledkům měření.
Nedostatky v systému a reakce Ministerstva dopravy
I když Ministerstvo dopravy přijalo určité kroky ke zpřísnění kontrol, problémy přetrvávají. Kontroly sice odhalují podvody, ale sankce jsou často nedostatečné nebo nejsou uplatňovány vůbec. Například v případě SME v Praze-Stodůlkách, kde byl při kontrole zjištěn vložený kus látky v opacimetru, byla stanice pouze dočasně uzavřena a její činnost byla brzy obnovena bez jakýchkoliv závažnějších následků pro provozovatele. Pokuty pro techniky byly v tomto případě směšně nízké a situace se rychle vrátila do starých kolejí.
Dalším příkladem nedostatečných opatření je případ z listopadu 2023 v Praze-Hrnčířích. Zde byly dokonce nalezeny střelné zbraně na stanici, což vedlo ke krátkému přerušení činnosti. Přestože byla zjištěna nedovolená úprava přístrojů pomocí potenciometru, provozovatel se dokázal vyhnout vážnějším následkům tím, že sám požádal o odnětí osvědčení, čímž se vyhnul tříletému zákazu činnosti a mohl brzy znovu žádat o nové oprávnění.
Tyto případy ukazují, že současná legislativa a kontrolní mechanismy nejsou dostatečně přísné ani efektivní, aby zabránily opakovaným podvodům na SME. Ačkoliv Ministerstvo dopravy slibuje posílení kontrolních pravomocí a zlepšení systému, skutečné výsledky jsou zatím nejasné. Někteří odborníci navíc varují, že bez správně nastavených kritérií bude obtížné dosáhnout trvalého zlepšení a skutečně eliminovat podvodné praktiky v měření emisí.
Vzhledem k těmto problémům je zřejmé, že je třeba zásadně změnit přístup k regulaci a kontrole SME. Je nezbytné zavést přísnější sankce, zlepšit kvalitu a transparentnost kontrol a zajistit, aby se provozovatelé stanic nemohli snadno vyhnout postihům. Jinak hrozí, že podvody v měření emisí budou nadále poškozovat důvěru veřejnosti v systém technických prohlídek a v celé odvětví automobilové dopravy.
Autorka: Martina Střasáková