Otevřít menu
Doprava dnes
-

Vlaky na severovýchodě Čech ujedou denně vzdálenost jako z Hradce Králové až do Bombaje

Na tratích v Královéhradeckém kraji ujedou denně vlaky RegioPanter a RegioFox takřka 6,5 tisíce kilometrů. Další nové vlaky budou v regionu nasazeny na podzim, konkrétně půjde o deset motorových jednotek RegioFox.

13:39 / 16. března 2025
Vlaky na severovýchodě Čech ujedou denně vzdálenost jako z Hradce Králové až do Bombajei

Foto: RegioPanter na severovýchodě Čech. Zdroj: Archiv ČD

Flotila regionálních vlaků společnosti České dráhy prochází v Královéhradeckém kraji velkou obměnou.

 „Revoluce v kvalitě vlaků v regionu, kterou jsme díky spolupráci s krajem mohli loni odstartovat, pokračuje i v letošním roce. V loňském roce jsme cestujícím na koleje doručili 7 elektrických jednotek RegioPanter a celkem 15 motorových jednotek RegioFox, přičemž letos v lednu k nim přibyla ještě jednotka s pořadovým číslem 16. Společně s RegioPantery první série, které znají cestující z tratě Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř, moderní bezbariérové vlaky Českých drah najedou v regionu každý den 6,5 tisíc kilometrů. To je, jako by urazily cestu z Hradce Králové až do indické Bombaje. Další stovky kilometrů pak ujedou každý den na území sousedního Pardubického a Středočeského kraje, kam v rámci výkonů zajíždějí,“ popsal Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Dodávka nových vozidel umožnila razantní omlazení regionálního vozového parku.

„Nyní jsme na průměrném věku regionálních vozidel 14 let s tím, že jak budou chodit další nové RegioFoxy přímo z výrobních linek, můžeme pokračovat ve vyřazování dosluhujících vozidel řad 854 a 843 a dále tak mládnout,“ doplnil Krapinec.

Na kterých trasách moderní vozy jezdí?

Moderní vlaky obsluhují primárně ty nejvytíženější linky v Královéhradeckém kraji a zajíždějí také do Pardubického a Středočeského kraje. RegioPantery první a druhé generace vozí cestující na linkách Pardubice – Hradec Králové – Jaroměř a Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí (– Choceň).

RegioFoxy zase jezdí na trasách Choceň – Náchod, Hradec Králové – Trutnov / Svoboda nad Úpou, Hradec Králové – Náchod – Meziměstí / Broumov, Trutnov – Chlumec nad Cidlinou – Kolín a Stará Paka – Lomnice nad Popelkou, Chlumec nad Cidlinou – Městec Králové.

Přínos nových vlaků

Moderní vlaky nabízejí cestujícím jízdu v klimatizovaných a bezbariérových/nízkopodlažních vozech. Ve stanicích s nižší výškou nástupiště jsou vlaky vybaveny rampami a výsuvnými schůdky umožňujícími nástup osobám na vozíku.

Komfortní cestování je dále zajištěno také palubní Wi-Fi sítí a možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek 230 V 50 Hz AC a USB portů. Kromě toho lze ve vlaku dobíjet i elektrické invalidní vozíky, u elektrických jednotek pak dokonce elektrokola.

Díky velkým prostorům lze do vlaků umístit invalidní vozíky, kočárky, jízdní kola a další objemná zavazadla. Moderní regionální vlaky jsou dále vybaveny předsuvnými dveřmi ovládanými tlačítky. Pro nevidomé a slabozraké osoby budou vozy navíc vybavené dálkovým ovládáním dveří, které bude obsluhované slepeckou vysílačkou. Též se zde bude nacházet akustický majáček. Kromě výše uvedeného jsou dveře vlaku ještě vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob.

V jednotkách se nachází prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců. Součástí vybavení vlaků jsou také sklopné stolky nebo čtecí lampičky pro individuální osvětlení.

Nezbytným elementem výbavy nových moderních vlaků je pak moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob a nejmodernější bezpečnostní a komunikační technika, jako jsou evropský vlakový zabezpečovač ETCS nebo radiokomunikace GSM-R.

Po kompletním dokončení modernizace regionálního vozidlového parku Českých drah v Královéhradeckém kraji zajistí nové vlaky více než 70 % všech výkonů v regionální dopravě.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: České dráhy)

Vlaky na severovýchodě Čech ujedou denně vzdálenost jako z Hradce Králové až do Bombaje Foto: Interiér vlaku RegioPanter v Královéhradeckém kraji. Zdroj: Archiv ČD.
zpět na články

inzerce

nahoru