Vlaky mezi Hradcem a Pardubicemi nyní pod dohledem ETCS
Nový systém přináší větší bezpečnost i plynulost dopravy. Železniční trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi se zařadila mezi modernizované úseky, které jsou plně pod dohledem systému ETCS – evropského vlakového zabezpečovacího systému.
Tento konkrétní projekt je významný nejen pro region východních Čech, ale i pro celou zemi, jelikož právě trať spojující dvě krajská města patří mezi silně vytížené úseky s intenzivním provozem. Zavedení systému ETCS (European Train Control System) umožňuje přesnější a plynulejší řízení provozu, minimalizuje rizika lidské chyby a připravuje tuzemské železnice na propojení s celoevropskou sítí. V praxi to znamená, že všechny vlaky, které budou v úseku jezdit, musejí být vybaveny palubní jednotkou ETCS, což jim umožní být neustále v kontaktu s traťovým zabezpečovacím zařízením. Systém pak automaticky reguluje rychlost vlaku, kontroluje dodržování povolených parametrů a v případě nutnosti může strojvedoucího varovat nebo přímo zasáhnout.
ETCS – klíč k železnici budoucnosti
Evropský systém ETCS je považován za jeden z pilířů budoucnosti železniční dopravy. Jeho zavedení má hned několik hlavních výhod – zvyšuje bezpečnost provozu, umožňuje vyšší traťové rychlosti a především sjednocuje zabezpečení napříč evropskými zeměmi. V minulosti totiž jednotlivé státy využívaly vlastní systémy, které byly navzájem nekompatibilní, což výrazně komplikovalo přeshraniční provoz. Díky ETCS bude možné zjednodušit řízení vlakového provozu, snížit závislost na výhradním dohledu strojvedoucího a postupně odstranit různé národní rozdíly. Zavedením systému mezi Hradcem Králové a Pardubicemi se zvyšuje efektivita i kapacita této trati – umožní totiž zkrácení intervalů mezi jednotlivými spoji, plynulejší jízdu a také efektivnější reakce na případné mimořádnosti. Dále se tím připravuje půda pro další modernizace tratí v kraji, jako je elektrifikace a zvýšení traťové rychlosti.
Provoz pod dohledem a plány do budoucna
Správa železnic se v souvislosti s tímto projektem zaměřila nejen na technickou stránku zavedení systému, ale i na spolupráci s dopravci. Od 1. března letošního roku je trať Hradec Králové – Pardubice provozována výhradně pod dohledem ETCS. Znamená to, že zde smějí jezdit pouze vozidla vybavená palubní jednotkou systému. Pro některé dopravce to znamenalo technologickou výzvu, nicméně díky dostatečnému předstihu se podařilo potřebné úpravy včas realizovat. Dlouhodobým cílem Správy železnic je, aby se ETCS stalo standardem na většině hlavních železničních koridorů v České republice. Postupně by měly být pokryty nejen další úseky regionálních tratí, ale zejména vytížené tranzitní trasy, jako jsou koridory mezi Prahou, Ostravou, Brnem či Plzní. V roce 2030 má být celý hlavní železniční síťový rámec provozován výhradně pod ETCS, a to v souladu s požadavky Evropské unie.
Klíčová trať pro celý region
Trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi není důležitá jen z hlediska propojení dvou krajských měst, ale představuje také strategickou páteřní osu v rámci východočeské železniční sítě. Denně ji využívají tisíce cestujících – jak dojíždějící za prací a školou, tak cestující přestupující na dálkové spoje. Díky novému systému ETCS se očekává nejen zvýšení bezpečnosti a přesnosti spojů, ale i celkově větší plynulost dopravy v celém regionu. Modernizace této trati tak přispívá ke zlepšení každodenní mobility a zároveň posiluje význam železniční dopravy jako udržitelné alternativy k individuální automobilové dopravě.
Zdroj: https://www.spravazeleznic.cz/-/mezi-vychodoceskymi-metropolemi-se-jezdi-pod-dohledem-etcs
