Vlaky již naplno využívají Branický most
Správa železnic zahájila dvoukolejný provoz na Branickém mostě v Praze a také v navazujícím úseku přes Krč na přestavěnou zastávku Praha-Kačerov. Vyšších traťových možností využívají zejména nákladní soupravy a odkloněné osobní vlaky.
Stavba dvoukolejné trati na Branickém mostě v Praze začala loni v létě, zavedení dvoukolejného provozu předcházela minulý čtvrtek zatěžovací zkouška.
„Únosnost nově vybudovaných mostních konstrukcí prověřila dvě historická vozidla, a to motorová lokomotiva Sergej a parní Šlechtična. Testy prokázaly, že stavbaři odvedli dobrou práci a vlaky mohou začít naplno využívat obnovený most i úsek po novou odbočku na Spořilově,“ popsal Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.
Uvedený traťový úsek zatím využívají hlavně nákladní vlaky, brzy ale jeho význam vzroste i v osobní dopravě. Trať o vyšší kapacitě budou navíc kvůli probíhající přestavbě smíchovského nádraží a plánované rekonstrukci mostu na Výtoni využívat také vlaky mířící z Prahy do Berouna a dál do Plzně.
„Branický most slouží železniční dopravě v metropoli od podzimu 1964. Šedesáté výročí své existence oslaví v plné síle a konečně i se dvěma kolejemi, pro které byl vybudován. Společně s navazujícím úsekem do Krče tvoří důležitou součást pražské železniční sítě,“ sdělil Martin Kupka, ministr dopravy.
O projektu
Na Branickém mostě také přezdívaném „most Inteligence“ došlo k obnově kolejového svršku a trakčního vedení. Most také dostal nové odvodnění a hydroizolační systém.
„Rekonstrukce Branického mostu je další významnou železniční stavbou v oblasti pražské aglomerace, která umožní cestujícím častěji využívat vlak. Právě v železniční dopravě je dobře vidět ohromný přínos dvaceti let českého členství v EU, jež si letos připomínáme: modernizované tratě, nádražní budovy i nové soupravy zpříjemňují cestování nám všem. Díky rozsáhlým evropským investicím již nejsme dopravní skanzen, ale moderní součást celoevropské dopravní sítě TEN-T,“ informoval Martin Svášek ze Zastoupení Evropské komise v České republice.
Spolu s tím byl vyměněn most přes Údolní ulici a zrekonstruována zastávka na Kačerově. Zde mohou nyní cestující využívat oboustranné nástupiště dlouhé 230 metrů se zastřešením a novou přístupovou lávkou s výtahem. Traťová rychlost se tu zvýšila až na 100 km/h.
„Druhou kolej na Branickém mostě jsme uvedli do provozu v souladu s harmonogramem. Tomu předcházelo bourání částí stávající konstrukce, zhotovení nové desky, říms a izolací následované technologickými pracemi a sanací železobetonové konstrukce podle stavu jejích jednotlivých částí. Díky pružné spolupráci s objednatelem a také v rámci sdružení se nám i přes velmi náročný časový rámec podařilo projekt dokončit a předat včas,“ sdělil Aleš Gothard, ředitel a předseda představenstva společnosti Metrostav TBR.
Celkové finanční náklady stavby přesáhly 2,6 miliardy Kč. Většina této částky bude pokryta z evropských fondů. Kromě společnosti Metrostav TBR se na stavbě podílely i firmy PORR, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.
Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: Ministerstvo dopravy ČR)
